Monday, December 28, 2009

Improving your English Language


Language is a medium of communication. There are over 6000 languages spoken by the entire human race. And through further reading, I found out that the most spoken language is Chinese, followed by English. Malay/Indonesian is at #9. So, based on that statistic, of course we can’t deny the importance of mastering the English language. I must admit that I am not really that good in English, but I still want to share some tips on improving the language. Actually this can be applied to any language that you wish to learn. For myself, I had the opportunity to learn Arabic language too, but after 10 years , it totally slipped my mind and I regret that.

1. Like any language, it must be spoken, and practiced. Don’t be afraid or shy to speak although it may be broken English. It is totally fine. It may be difficult and frustrating at first but it can be done. Peers , parents and teachers play a big role in encouraging others to speak in English. Speaking is important in practicing our pronunciation and building our confidence.
I know that a lot of us are inferior when it comes to communicating in English. We think too much about the perception of others. Put that aside. Remind ourselves that whatever other people think, the main point is that you want to improve your English.

2. Read English materials – newspapers, magazines, novels, books. With lots of reading, we can familiarise ourselves with the language. Especially when it comes to learning grammar. Yes of course in the school we are taught the rules of English grammar, but sometimes there are exceptions, and you can identify this by reading. Reading will also add on to your vocabulary.

3. Find the why. If we know the answer to “Why do you have to learn English?” then it will be easier for us to motivate ourself. For me, I have to learn English because most of the reading materials nowadays are in English and by mastering English, it will help me to get through job interviews.

4. Write. Practice writing. Blogging is a way to practice writing. Share your thoughts and stories to others. Write comments in FB or twit in English.

5. Listen to English materials. English songs, listen to English radio stations. But be careful with the language used. It is known that sometimes the language used is not proper English.

6. Watch English materials. Dramas, movies, cartoons. I don’t see anybody having problem with this tip right? When you watch these materials, ignore the subtitles.

7. Make English learning fun. Don’t get tense by learning English. It should be fun and enjoyable. Try language games and activities.

Easier said than done right? But if don’t even try, then of course it won’t be any easier to learn English. So give it a try ok? :)

Monday, December 21, 2009

Minggu Filem Islam

Anda peminat filem? Saya sememangnya suka menonton filem, malangnya selain daripada kesuntukan masa, filem yang ditayangkan juga kadangkala kurang menepati citarasa saya. Ya, memang filem merupakan satu aktiviti santai tetapi saya lagi menggemari filem yang ada pengisian samada dari jalan ceritanya (paling penting) , cinematography serta CGI. Barulah berbaloi kan?

Jadi pada penggemar filem, jangan lepaskan peluang untuk turut serta menonton filem bertemakan Islam yang ditayangkan secara percuma!



Menarik juga menonton karya dari negara lain ni, asyik dengan filem US je. Kalau filem tempatan pula...memang fikir banyak kali untuk menonton. Kesemua cerita kelihatannya menarik. Saya hanya pernah membaca & menonton Laskar Pelangi. Filem daripada Indonesia yang walaupun memang bagus sangat ceritanya, namun tidak pula ditayangkan di Malaysia (adakah orang Malaysia tidak tahu menghayati cerita sebegini?). Memang saya sarankan filem tersebut untuk ditonton.

Kalau filem daripada timur tengah, lagilah kurang sangat diberikan perhatian di Malaysia. Saya pon jarang menonton filem dari sana. Tetapi apa kata kita cuba, barangkali boleh membuka mata dan minda kita. Jika mahu melihat sinopsis filem-filem tersebut, boleh lihat
di sini

Jadi jika berkelapangan, silalah ya ke Kompleks Studio Merdeka.

p/s: Hmm...tak sabar menantikan filem Mualaf!

Friday, December 18, 2009

Happy New Year!














Images from Dino De Luca @ freedigitalphotos
http://www.freedigitalphotos.net/images/view_photog.php?photogid=90


Hijrah or the flight/migration simbolises a new year in the Islamic calender. I don't really like to use the word flight/migration so I will use hijrah since hijrah doesn't translate to flight nor migration.It seems like hijrah is running away. We definitely relate hijrah to the historical event that happened to Prophet Muhammad SAW & Muslims that migrated from Makkah to Yathrib. But Hijrah started way earlier than that. Before hijrah, first of all they have to know why they needed to hijrah.

At that time, Muslims were oppressed, tortured, and jeered at. The people of Makkah didn't really embraced Islam. And of course it was also Allah's command to hijrah. But ok, even if they know that they need to hijrah...what happened next? Did they just gathered, packed their belongings and go? Of course they need to plan, strategise...where do they need to go... how, who else can help them.

And if we look back, they didn't just simply or concidently just went to Yathrib. Muslims went to several other places such as Ethiopia and Thaaif. Even on the way to Yathrib they stopped at Quba'. So, the Hijrah includes everything from understanding the why, the planning and implementing the Hijrah.

And the concept of Hijrah started even way before Prophet Muhammad's time. For example in Prophet Moses time, the Israelites escaped from the Pharoah in what they call as Passover. And we can also see the concept of Hijrah in Prophet Noah's escape from the big flood.

So with the new year coming, lets really understand and apply the concept of Hijrah.
Make our new years resolution, plan the work and work the plan. I wish you a happy new year, and may you achieve and succeed in what ever you plan for in this year.

Tuesday, December 8, 2009

Isu Tauhid Golongan Wahhabi,Sunnah wal Jamaah & Penggunaan Nama Allah

Berkira-kira juga untuk menulis mengenai isu ini. Isu ini agak berat dan memang hangat diperkatakan kebelakangan ini terutama setelah penahanan dan pendakwaan ceramah tak bertauliah oleh JAIS ke atas Dr Mohd Asri. Saya bukanlah orang yang layak dan tidak pula bertauliah, namun begitu terdapat persoalan yang ingin dirungkai, makanya saya nukilkan juga isu ini dalam blog saya. Semoga mendapat maklumbalas daripada pihak pembaca.

Saya tidaklah belajar agama sebegitu tinggi, namun saya mengetahui bahawa tauhid itu mengesakan Allah (asal kata wahid/ahad) Tuhan itu satu, tiada sekutu baginya, itulah yang difahamkan daripada kecil lagi. Sebelum ini saya tidaklah pula mengetahui mengenai Tauhid tiga serangkai (Rububiyah, Uluhiyah & Asma' wa sifat) yang diwar-warkan secara meluas baru-baru ini. Di dada akhbar berkali-kali diterangkan mengenai kaitan golongan Wahhabi dan Tauhid tiga serangkai, menyuruh rakyat agar berwaspada, menyatakan bahawa Tauhid tiga serangkai tidak disyariatkan, ia adalah bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah wal Jamaah, jadi mesti berwaspada dengan golongan Wahhabi ini. (Di sini saya bukan hendak membincangkan mengenai Wahhabi, cuma mengenai isu Tauhid sahaja).

Waspada 'tajdid' Wahhabi (U.Melayu)
Bahaya taklid dalam tauhid (U.Melayu)
Tauhid tiga serangkai disyariat dalam Islam?

Antara kandungannya :

Tauhid rububiah didefinisikan dengan makna mengesakan Allah pada ciptaan, pemerintahan, takdir, pentadbiran dan perbuatan-Nya serta dalam memberikan suatu kesan.Manakala tauhid uluhiah didefinisikan dengan makna mengesakan Allah dalam hal peribadatan tanpa mengambil seorang manusia pun bersama Allah sebagai sembahan.Tauhid Asma' dan Sifat pula didefinisikan dengan makna mengesakan Allah pada apa yang dinamakan dan disifatkan dengan diri-Nya, sebagaimana yang terdapat di dalam kitab-Nya atau yang didapati daripada lidah nabi-Nya yang telah menetapkan dengan apa yang telah ditetapkan bagi diri-Nya.

Apabila ditanya dari mana nas al-Quran dan sunnah yang menyebut pembahagian yang jelas bagi tauhid tiga serangkai iaitu tauhid uluhiah, tauhid rububiah dan tauhid asma' wa sifat, pendokongnya yang mengaku berpegang dengan al-Quran dan sunnah pun, teragak-agak mendatangkan hujah.

Kesimpulannya, pemahaman Tauhid Tiga serangkai yang dikatakan berpunca daripada golongan Wahhabi ini adalah tidak sesuai malahan menyeleweng pula daripada Ahli Sunnah wal Jamaah.

Namun begitu saya teringat pula kepada isu penggunaan nama Allah oleh penganut agama Kristian yang dihalang keras oleh golongan Ulama dan dengan alasan berikut dalam :

Jangan kelirukan perkataan Allah

Antara kandungannya :

Persatuan Ulama Malaysia (PUM) menentang sebarang penerbitan bahan bacaan agama lain menggunakan perkataan Allah kerana ia boleh mengelirukan masyarakat majmuk di negara ini. 'Setelah menimbangkan maslahah dalam konteks Malaysia, PUM mengambil pendirian bersetuju bahawa perkataan 'Allah' tidak wajar digunakan bagi agama lain selain daripada Islam. Sambil merujuk kepada isu akhbar mingguan Herald Catholic yang mencetuskan kemarahan masyarakat Islam kerana menggunakan perkataan Allah dalam edisi terbitan bahasa Melayunya, Ahmad Zahid menegaskan, perkara itu sepatutnya tidak timbul sekiranya semua pihak prihatin dengan kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara. Mohd. Roslan seterusnya menyatakan secara khusus, perkataan Allah mempunyai partikel 'al' iaitu al-ilah yang dalam bahasa Inggeris, ia merujuk kepada The Only God.

''Justeru adakah orang bukan Islam mempunyai konsep yang sama? Sudah tentu tidak," katanya. Dalam hal ini, katanya lagi, terdapat ayat al-Quran yang menyebut, ''bila ditanya kepada mereka (yakni bukan Islam) siapakah yang menjadikan langit dan bumi? Lantas mereka menjawab, Allah." Jelas Mohd. Roslan, meskipun dalam ayat itu, orang bukan Islam menggunakan perkataan Allah, ia adalah merujuk tentang Allah sebagai tuhan dalam konteks rububiyah (ketuhanan) dan bukannya uluhiyah (keesaan Allah).

OK, jadi persoalan di sini, kenapa dalam isu penggunaan nama Allah, boleh gunakan Tauhid tiga serangkai sebagai alasan untuk tidak membenarkan mereka menggunakannya, dan kemudian baru-baru ini mengatakan bahawa ia tidak selaras pula dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah ? Lebih-lebih lagi setelah isu golongan Wahhabi giat diperkatakan. Adakah agama digunakan sebagai alasan untuk membenarkan atau menidakkan sesuatu perkara? Kenapa pula ia tidak konsisten? Bukankah ini lagi mengelirukan sekian rakyat yang dahagakan ilmu? Kejap cakap macam ni, lepas tu lain pula. Tapi seperti yang saya cakapkan, siapalah saya? Orang yang tak punya tauliah. Kepada pembaca budiman yang berpengetahuan, minta pencerahan.

Friday, December 4, 2009

Bahasa Jiwa Bangsa


Kebelakangan ini semakin giat dijalankan usaha untuk memartabatkan kembali Bahasa Melayu dengan motto yang tidak asing lagi “Bahasa Jiwa Bangsa”. Saya pun bukanlah seorang sasterawan negara, bahkan semasa di sekolah dahulu, ingin saya nyatakan di sini dengan perasaan kesal bahawa subjek Bahasa Melayu merupakan subjek yang begitu enteng di pandangan mata saya. Mengapa? Jawapan mudahnya kerana saya Melayu, jadi Bahasa Melayu itu seharusnya sudah sebati dengan diri, sudah secara alami dapat menguasai bahasa tersebut dan ia tidak perlu dipelajari terlalu mendalam. Di tambah pula dengan subjek-subjek lain yang dirasakan lebih penting untuk ditelaah.

Mungkin kebanyakan orang memahami bahawa Bahasa Jiwa Bangsa bermaksud Bahasa dapat menyatukan satu bangsa. Dengan menggunakan Bahasa Melayu, maka kesatuan antara rakyat dapat dipupuk, jadi Bahasa kebangsaan perlu dimartabatkan. Namun bagi saya, saya memandang ungkapan tersebut dari sudut yang berbeza. Ini yang menarik dalam berbahasa. Ia subjektif, bergantung kepada persepsi penulis atau pembacanya.

Bahasa Jiwa Bangsa menunjukkan bahawa sesuatu bangsa itu amat memerlukan bahasa. Ini kerana bahasa merupakan perantara dalam berkomunikasi, dalam menyampaikan dan menyebarkan maklumat. Kita perlukan bahasa untuk memahami sesuatu perkara atau sesuatu konsep. Kesimpulannya kita perlukan bahasa untuk hidup! Apakah bahasa yang paling penting sekali? Bahasa Melayu? Bahasa Inggeris? Apa yang ada disekeliling kita merupakan bahasa yang paling penting. Lihat dunia ini dan kita akan mempelajari banyak perkara daripada “bahasa”nya. “Bahasa” alam. Cuba kita bayangkan seorang orang Melayu, Cina, India dan Arab bertemu dan masing-masing tidak mengetahui bahasa lain selain bahasa mereka sendiri. Alam inilah bahasa universal bagi mereka kerana bunga tetap difahami sebagai bunga walaupun seorang mengatakan bunga, seorang lagi hwa, pushpa ataupun zahrah. Dan memang betullah “bahasa” itu yang menyatukan kita semua.

Namun mengenai isu memartabatkan Bahasa Melayu ini, adakah wajar jika kesalahan hanya diletakkan kepada rakyat marhaen yang berkomunikasi dalam bahasa lain ataupun rojak? Hingga dikatakan merosakkan bahasa. Cuba perhatikan ayat di bawah :

“Bahasa pengaturcaraan atau bahasa kompulasi ialah teknik komunikasi piawai untuk menjelaskan arahan kepada komputer Ia merupakan satu set peraturan sintaktik (syntactic) dan semantik (semantic) yang digunakan untuk menghasilkan sebuah program komputer

Istilah penting untuk menghuraikan bahasa pengaturcaraan diambil daripada Bahasa Inggeris. Jadi di mana signifikannya penggunaan Bahasa Melayu? Dan kadangkala terma yang digunakan tidak terdapat ataupun belum ada di dalam Bahasa Melayu. Kita disuruh menggunakan Bahasa kebangsaan sedangkan bahan ilmiah banyak dalam Bahasa Inggeris. Kita harus faham bahawa kita belum lagi sampai kepada tahap yang tinggi dalam mencipta atau menginovasi ilmu. Kita pengguna atau baru pengkaji ilmu. Kita dalam tahap belajar. Saya rasa seolahnya boleh digelar bodoh sombong jika kita tidak mahu mempelajari bahasa lain untuk mendapat ilmu.

Kemudian, bagaimana pula usaha penterjemahan? Penulisan buku, novel dll? Saya belum mengkaji secara terperinci, tetapi ingin saya nyatakan di sini bahan bacaan daripada Dewan Bahasa & Pustaka agak sukar diperolehi kerana ia tiada di kedai-kedai buku terkemuka seperti di MPH, Popular, Kinokuniya ataupun Gramedia.

Bahasa …jika satu bahasa tidak menimbulkan rasa kepentingan, tidak lagi relevan bagi sesuatu bangsa, maka jiwanya akan mendapatkan bahasa yang baharu…

P/S – Standard Guru Malaysia, hmmm adakah “standard” satu perkataan Bahasa Melayu?

Sunday, November 29, 2009

Review Filem Perempuan Berkalung Sorban


Saya terdetik untuk menonton filem ini setelah membaca reviewnya di blog Saudara Faisal Tehrani. Ini merupakan filem kedua yang berunsurkan Islamik daripada seberang yang telah saya tonton setelah Ayat-ayat Cinta. Saya tidak gemar sebenarnya untuk mengklasifikasikan filem-filem yang bermotifkan cinta dan disulam dengan nuansa Islamik sebagai filem Islamik, tetapi tak dapat pula memikirkan satu terma yang lebih tepat. Ini kerana jika kita begitu pantas menyatakan sedemikian, seolah-olah kita sudah meletakkan satu persepsi bahawa filem Islamik itu hanyalah yang bercorak sebegitu rupa sedangkan ia boleh lebih meluas lagi dan tidak semestinya hanya berkisahkan pesantren/madrasah/sekolah agama atau berlatarkan negara timur tengah.

Mungkin ada yang akan menganggap filem Perempuan Berkalung Sorban lakonan Revalina S. Temat ini sebagai terlalu ekstrem, tidak masuk dek akal dan tidak pula melambangkan Islam dan Muslim yang sebenar. Namun begitu, saya melihat mesej yang ingin disampaikan adalah baik. Saya tidak pasti apa benar di Indonesia masih ada pesantren yang mengamalkan gaya hidup yang sebegitu rupa, di mana martabat seorang wanita itu diletakkan rendah sekali (tidak dibenarkan belajar tinggi, dipaksa kahwin, tidak dibenarkan berpendapat , tidak dibenar membaca buku-buku moden dll.) tetapi kita harus ingat bahawa di dunia ini, sememangnya masih ada penindasan yang berlaku ke atas kaum wanita.

Dan di sinilah kita dapat lihat semangat seorang wanita yang bijak dan cantik bernama Anissa yang ingin merubah dan mengatasi penindasan yang dilakukan ke atasnya. Jiwanya memberontak. Dia yakin bahawa apa yang diajarkan di pesantren yang dimiliki ayahnya itu bukan Islam yang sebenarnya. Dia dipaksa berkahwin dengan lelaki lain, didera mental dan fizikal, tidak dibenarkan menyambung pelajaran dan pelbagai dugaan lain yang terpaksa dihadapi.

Walaupun nampaknya seakan merendahkan pesantren ataupun Islam itu sendiri, tetapi saya beranggapan bahawa bukannya Islam itu yang berupa sedemikian, namun ia berlaku disebabkan oleh kesilapan manusia itu yang merasakan hanya dirinya yang betul dan sudah cukup sempurna dan tidak dapat disangkal, serta boleh pula menggunakan agama sebagai alasan untuk membenarkan perbuatan mereka serta dengan mudah menyalahkan pihak lain.

Jadi adakah Anissa berjaya membebaskan dirinya serta teman-teman lain di pesantren daripada “penjara” jiwa ? Tontonlah filem ini untuk mengetahuinya. Semangat seorang perempuan berhati lelaki – tabah, berani, kuat, cekal. Ada baik dan buruknya filem ini, yang baik dicontohi, yang tak baik dibuat sempadan. Satu lagi sebab untuk anda menonton filem ini adalah kerana ia menimbulkan kontroversi yang agak besar di seberang! Layan dan timbangkan sendiri tanpa sebarang bias , apa pendapat anda? Saya beri 4*. Jauh lebih baik daripada filem-filem Prof Razak Mohaideen & David Teoh pastinya ;P

Wednesday, November 25, 2009

Tips on how to enjoy reading


As I was thinking about what to write in the next post, then came this idea. To list down several ways on how to make reading fun & interesting. Mind you these tips are suitable for adults, as for children, the methods are quite different.

1. Start reading on topics/genre/authors that you like

For me this is the most important tip. Why stress and force yourself to read something that
you don't like? Know your likes and dislikes. This is somehow like a treasure hunt for most readers . Sometimes it will take a while to find your perfect cup of tea. Do you like thrillers, chic lit, classics, non-fiction books? Figure that out. Get your friends to recommend books or join book clubs, but please don't blame your friends if you don't enjoy their recomendation :)

And your interest may differ from time to time. As for myself, when I was a kid I totally
enjoyed Enid Blyton - Fairies, Gnomes, Goblins, fairytales, hehe (I don't understand why some parents discourage their kids from reading these types of books, of course in time the kids will know that the characters are not true, its just the same as believing in Santa Claus oppss, no kids around right ;P), then I moved on to real stuffs such as dinosaurs, animals and plants, then came this Sweet Valley fever, then RL Stine, Christopher Pike, Harry Potter and so on. So I guess its a journey.

2. Share your readings

Tell others about what you have read and share your thoughts. This will make reading more interactive since reading is always perceived as a passive hobby. Share your books so other people can read what you have read. And thats a great thing to do.

3. Have a wild imagination

When you are reading, let your imagination run wild. Imagine yourself as the character in the book, think about what will happen next, what will be the ending, what would happen if the story is written differently?

4. Start small

Start by reading articles or short stories (books with compilation of short stories) before trying the 500+ page books.

5. Bring reading materials everywhere

This is a simple tip. If you are going anywhere, bring something to read. You can definitely fill your time while waiting for your ride or someone, and since you don't have anything to do but wait, you might as well read.

6. Don't give up

Don't give up on reading. Although sometimes it is frustrating not to finish a certain book, give it a try. Try reading other books, make yourself comfortable when reading and you will soon be hooked by reading!

“There is an art of reading, as well as an art of thinking, and an art of writing.”
- Isaac D'Israeli

Monday, November 16, 2009

Interfaith dialogue?

Obama in his meeting with ASEAN leaders praised Malaysia for the role played in culturing peace within the region. He told that Malaysia should continue and improve dialogue between the West and Islamic country. (Click here for news)
Interfaith dialogue? For real? Do you have to earn any qualifications? I mean we are talking about a major issue here. The speaker will not only speak about his own religion, but other religions too. So you have to earn a qualification to speak about every other religion? And to think about just how many dialogues regarding interfaith matters have been held in Malaysia...I've never been to one apparently. What I heard from the news is that there have been restriction against such dialogue

In my humble opinion, we still don't have the capabilities esp in terms of knowledge
to host such dialogue. As I said in 1 Malaysia 1 World, how many of us understand other religion besides our own? In fact, I think that we don't know much about our own religion either. Those that do know in the other hand, always seem to have different opinions and always think that they are right and everybody else is wrong.

You can never have a balance and well coordinated dialogue with that attitude. When can everybody understand, that in a healthy debate, or dialogue, the floor is open to any opinion, supported by sound facts, not just simply forcing everyone to accept what you're saying. The key point here is facts, knowledge. By the way, Islam should never be forced on anybody. Those who understand will learn that they are the one attracted to Islam because of its beauty.And of course there are differences, and that diversity should be our strength, not our weakness.

And can you just imagine any issues that could be discussed within these various religions...Are we able to discuss about seriuos matter such as humanity? global warming issues? world peace? And lets say if these various religous figures come out front, giving quotation from The Bible, Torah, Hindu and Buddhist Scriptures and comparing it to verses from the Quran. How many of us have read their scriptures and books? Can we just ignore them and say that their book is wrong! Your scriptures have errors! The text in your scripture/books have been altered, therefore it can't be quoted and you are wrong! How can people understand if we don't understand them, how they think and what their religion is about.

My last point would be, how many of Malaysian figures that are knowledgeable about our religion can hold a conversation in English? As I was writing this sentence I was still questioning "There must be someone...there must be someone..." but nobody came to my mind. If there is anyone please inform me. It is an interfaith dialogue, to be held between the West, English speaking countries and the Islamic nations, so of course it has to be held in English right? This is so embarrassing. Someway or another, I don't think Obama is serious. Either he doesn't quite know the situation here in our country, or he is just saying it cause he knows that it aint going to happen here.

Snippets: Where on earth am I?

Minggu lepas, saya ada menceritakan mengenai isu kebanjiran warga asing di Malaysia yang semakin menjadi (lihat disini). Pada hari ini, Utusan turut mendedahkan isu yang sama

Warga Afrika Banjiri Malaysia

But mind you, kebanjiran warga asing bukan setakat dari Afrika sahaja...

Monday, November 9, 2009

Where on earth am I?

This one day I decided that it was like a perfect day to unwind, relax my mind, and distress myself. So what other treatment would do as well as shopping err more likely WINDOW shopping hehe tight on budget laaa. OK anyway, me and my friends decided to meet up at an LRT station ( No point driving to KL anyway, hate traffic jams). So as I waited for my friends a foreigner came to me and asked “Excuse me, can you tell me how to get to KLCC?” As we Malaysians are courteous to tourists in our country (esp westerners, opppss), so I politely explained to him how to get there with a certain feeling of proudness because as I looked around there were some other tourists, so I guess that Malaysia is a great place to visit. But then again…are they really tourist? they don’t look like tourist though, they look quite comfortable here, as if it is their own home sweet home.

Anyway, my friends arrived and we head to the mall. We were hungry so went straight to the food court. We ordered our food, but apparently this guy (definitely not Malaysian nor Indonesian) couldn’t quite understand what we were saying (why did this restaurant hired them anyway?)And then, when I looked around to the other restaurants, I realized that the workers (or is it possible that they are actually the owners?) are mostly Indonesian.

Then we went pass this shop where this middle eastern couple were arguing with the owner about something. In another corner, their kids were playing and messing around with the stuffs in the shop. But anyway, we continued our mission to window shop every single shop in that mall. After a whole day and we were sure that our feet could barely move , we made our way back to the LRT station. And there was this group of Bangladeshi and that looked and stared at us. That really made us feel nervous.

When I saw the news later in the evening, an African guy raped, beat and killed this girl, the child of his girl friend. I thought ...where on earth am I? Feeling insecure at our own place, it is like we don’t belong here. Who can tell me that they are not afraid.? Don’t get me wrong here by labeling me racist or anything. Yes of course they are open to live here, to work here, to study here, but with all these cases involving them nowadays are really bugging me (not just bug actually). Oh yes, and anyway, it is not impossible that we maybe will be having US immigrants maybe?

1 Malaysia, 1 world? Hmmm..now I know….

Friday, November 6, 2009

Tips on speed reading















http://www.everystockphoto.com/

I definitely like and enjoy reading, so fast reading and better comprehension is important to me.So I did some research and found out some tips on how to increase your speeding pace without of course compromising your comprehension.


1. Get to know the subject matter
Before you start reading, go through the summary/synopsis of the book and also look at the content table that shows each chapter, title and subtitles. By reading this, before you go through the content, will help you to somehow give you a better idea on what to expect and what to look for when you proceed with the reading.

It is also important to identify what type of reading materials that you are reading. Is it a novel? is it a text book? newspaper? journal? etc. Some reading materials require more focus, and some you can relaxly read.

2. Skimming
When you have an idea of what the content of the book or chapter is about, it will be easier for you filter the text accordingly. Sometimes you don't have to read word by word, letter by letter. Not all of those words matter. What you can do is skim and look for important keywords, based on the title/subtitle of the chapter/book. Go through the words and filter all the information.

3. Read in blocks/chunks
As Is said earlier on, it is not necessary for you to read every letter/word one by one. You can read it in blocks/chunks. This actually explains this theory that says that the letter
that matters in a word are the first and last, the others can be mixed and jumbled, but still readable. Try this:

"Tihs is aziamng inst it, you can raed tihs steencne eevn tohugh it is mxied and jbmueld up"

So practice reading in chunks.Word by word, three words at a time, 5 at a time, in time maybe you can read a whole sentence in a time who knows...practice makes perfect!

4. Avoid rereading
Have you ever read something, and then somehow reread it again? AVOID this habit. Maybe you can use your finger, or if your reading the computer monitor, use the cursor as a guide.

Ahah! and during this little research, I found another interesting tip. I always have this problem whereby when I read fiction, I tend to get anxious and I just can't wait to know the ending of the story. Well, normally fictions are of course easier to read, compared to other reading materials, so I will read as fast as I could. Of course you understand the storyline, you know what's it all about, but you will be missing the details, the beauty of the language used and so on. I guess I will have to read a little bit slowly next time and really enjoy the book :D

Happy reading!

Wednesday, November 4, 2009

"Baby Boom", X, Y & Z



Generasi "Baby Boom" (tak pasti terjemahannya dalam B. Melayu tuh apa), Generasi X...Generasi Y..Generasi Z.. Generasi berbeza, yang sudah semestinya ada nic mereka sendiri, pendapat mereka sendiri, pemahaman dan pemikiran mereka masing-masing. Bagi mereka yang mungkin tidak begitu arif dengan istilah-istilah ini, harap penerangan ringkas berikut dapat membantu




Disebabkan apa yang dialami oleh setiap generasi itu berbeza, maka, bolehlah dikatakan corak pemikiran, sikap dan tingkahlaku turut mempunyai perbezaan. Ini amat ketara antara Generasi "Baby Boom", X dan Y (Generasi Z kecik lagi kan).

Sebagai contohnya, mungkin di zaman "Baby Boom" kebanyakan ibu mereka tidak bekerja (suri rumah), masih duduk dalam persekitaran luar bandar kerana pembangunan belum lagi begitu pesat, ketiadaan peralatan digital - PC, internet, ipod, satelite TV. Generasi X pula saya nampak seolah satu transition daripada "Baby Boom" kepada Y. Kepada satu generasi di mana pembangunan sudah semakin pesat, dunia tanpa sempadan, telekomunikasi tanpa talian dan segalanya mahu didigitalkan.

Memang berbeza. Saya rasa kesan yang paling besar adalah dari aspek media, di mana maklumat dapat diperolehi dan disampaikan dengan pantas. Tidak perlu tunggu suratkhabar lagi untuk mengetahui sebarang berita, berita di TV pon kalau tak ditonton, sudah tahu apa yang hendak dibicarakan dengan hanya satu klik sahaja. Sumber yang boleh dirujuk pula amat meluas. Sumber dalam negara, luar negara,Twitter, facebook, Blogs, malahan emel pon mungkin boleh saja diletakkan dalam kelompok media konvensional.

Ini menjadikan Gen Y lebih terbuka, kerana didedahkan dengan pelbagai maklumat dan merupakan salah satu contoh perbezaan dalam generasi yang wujud sekarang. Sebenarnya dari dulu lagi sudah wujud konflik perbezaan di antara generasi tua dan muda ini. Kaum tua VS Kaum muda, familiar kan? Jadi tidaklah hairan mana sekiranya sejarah ini berulang. Tak kisahlah dari aspek sosial ke, politik ke, dekat opis ataupun di sekolah ke, memang akan ada gap ni.

Bagi saya, seme golongan pon ada keistimewaan dan kelebihan masing-masing. Kaum tua, senior nih memang banyak pengalamannya. Dah terlebih dahulu makan garam. Namun begitu kaum muda ni lebih berani, proaktif, masih cergas (mungkin sbb belum menemui zon selesa), kreatif dan paling penting dapat memberikan perspektif dari sudut yang lebih moden. Bukan nak cakap dulu tak moden, tapi masa kini, kebanyakan orang dah tak boleh terima kaedah sumbat dan sumbat je seme maklumat. Tak boleh diterima semberono tanpa penjelasan dan bukti terlebih dahulu. Itu yang kami perlukan. Untuk melihat sesuatu tu dari sudut yang rasional dan logik.

Sebab tuh nama pon Gen Y...suka bertanya. Mungkin dalam kelas senyap je kan kebanyakan orang, tapi sebenarnya dalam minda mesti banyak perkara yang difikirkan. Esp. bila masuk zaman pasca universiti. Jadi bagi seniors, bimbinglah kami, beri panduan, dan pada masa yang sama dengar juga buah fikiran dan ide kami. Dalam Islam pon, terdapat ramai orang muda yang boleh diambil sebagai contoh tauladan. Saidina Ali sendiri semasa menerima Islam, sangat muda umurnya namun banyak menyumbang dan membantu perjuangan Rasulullah. Bagi yang seangkatan dengan saya, hormati seniors, bagi pandangan dengan berhemah. Janganlah sampai kedua-dua golongan ini seperti 2 garisan lurus yang tiada titik pertemuannya...

Wednesday, October 21, 2009

Review Laskar Pelangi


Saya yakin ramai yang pernah dengar lagu Laskar Pelangi oleh Nidji, tapi bagaimana dengan filemnya? ataupun novelnya? Jadi di sini ingin saya kongsikan mengenai karya sulung Andrea Hirata ini. Laskar pelangi merupakan novel kedua dari seberang yang telah saya baca setelah Ayat-ayat Cinta. Untuk membandingkan keduanya, mungkin tidak adil kerana masing-masing berada dalam kelas tersendiri. Pengisian yang diperolehi juga berbeza. Namun entah mengapa, saya lebih menggemari Laskar pelangi.


Mengisahkan mengenai kisah suka dan duka, pahit manis 10 + 1 pelajar-pelajar di sekolah Muhammadiyah, Belitong yang diceriterakan dengan baik sekali oleh Andrea sehingga karakter setiap pelajar digambarkan dengan berkesan. Sesuai dengan tajuknya, laskar pelangi. Pelangi..penuh warna warni, kisah pelajar-pelajar yang pelbagai ragamnya. Saya amat tersentuh dengan watak Ikal, Mahar dan Lintang.

Ikal merupakan tukang cerita dalam novel ini. Ia bercerita dari sudut pandangan matanya yang meihat watak orang di sekelilingya - guru, rakan sekelas dll. Mahar pula merupakan seorang pelajar yang sarat dengan ide-ide kreatif,kesenian dan kebudayaan. Dia juga amat berminat untuk mengkaji unsur-unsur mistikal. Seterusnya Lintang, yang merupakan seorang pelajar genius, sanggup meredah 80km demi ilmu dengan berbasikal walaupun hidupnya serba daif dan kekurangan. Di sini saya melihat ada keseimbangan, yin dan yang, otak kiri dan otak kanan antara watak Mahar dan Lintang. Mungkin hendak ditunjukkan kepandaian manusia itu berbeza-beza, kita yang harus mencari potensi diri.

Secara keseluruhannya apa yang hendak disampaikan oleh penulis adalah perbezaan taraf sosial, kemiskinan, diskriminasi dan tekanan hidup merupakan cabaran dalam pendidikan. Di sebalik kisah suka duka zaman persekolahan yang mereka lalui...bagaimana masa depan mereka..itu antara persoalan yang dirungkai oleh penulis di akhir novel ini. **** bintang!

Thursday, October 15, 2009

Novel Review - To Kill a Mockingbird


Ok, so now as I said that I will be reviewing on some books that I have read and this time it will be a classic novel. Ok…just kidding, modern classics actually. Don’t bother asking me about classics. I’ve tried but failed miserably. Tried to read Count of Mount Cristo, tried reading Tom Sawyer, Pride & Prejudice….nope..I just can’t. I’ll try again from time to time in case I can somehow finish those so called classics..must read books. Anyway, lets get to this modern classic, To Kill a Mockingbird by Harper Lee. This is the one and only novel written by this author that later on won her the Pulitzer prize.

What’s interesting about this novel is that although it tells the readers about serious matters and issues such as humanity, racism, social problems and so on in this small American town, Maycomb, Alabama, but it is presented through the eye and thought of a little girl nicknamed Scout ( Jean Louise is her real name). She has an older brother, Jem and their father, Atticus is a lawyer.

Atticus was presented with a case whereby he had to defend a black guy that was accused of raping a white woman. So here we can see the conflict within the black and white people of Maycomb and how Atticus and the kids handled the situation. So in this periode of time where the white supremacist were dominant and the gap between the white people and the African American is still wide, what will happen to that guy? Read this novel to find out.

And you know why the novel is entitled “To Kill a Mockingbird?”. Well to tell you the truth even at the very last page of this book, I couldn’t figure out why it was given that title. Untill I searched for it in Wikipedia (Mind you DON'T open this link if you don’t like spoilers, will totally ruin the reading pleasure). Maybe I was reading this book hastily. That is always the problem with me when it comes to reading. Tend to forget that it is not the ending that really matters, but the whole story itself.

In conclusion this novel teaches you the important of family ( in this case, how Atticus and their maid influenced Scout and Jem, teaching them about life), humanity and society. And although this novel was published a long time ago (1960), but it still reminds me that the racial barrier is still there. We still have our preferences towards people alike. Hey, but I guess that is not even true. I mean even people of the same race and religion find it difficult to agree with each other…

“There is only 1 race, the HUMAN race” – Margerat Atwood

“Why can’t we see, that when we bleed, we bleed the same…” - Muse, Map of the Problematique

Tuesday, October 13, 2009

Snippets : Dalam dilema lagi

Sebelum ini saya ada menceritakan mengenai dilema apabila orang kurang upaya ataupun anak-anak yatim meminta derma. Ternyata dilema itu berasas.

Kosmo - Pengemis raih RM20K sebulan

Snippets : The Aftermath

Saja mau berkongsi sedikit info dari Kosmo pada hari ini Kosmo 13 Oktober 2009.

Negara kita bukanlah seperti negara Jepun ataupun negara-negara lain yang barangkali sudah agak biasa dengan gempa bumi kerana terletak dalam lingkaran api pasifik. Namun, seperti
yang telah dikhabarkan dalam post yang lepas (The Aftermath) , kemungkinan untuk kita terkena
tempiasnya atau mungkin lebih dari tempiasnya sentiasa ada.

Tetapi kita belum lagi bersedia...

Wednesday, October 7, 2009

Pecah & perintah, kolonalisasi, segregasi, sekularism

1Malaysia,1Rantau 1Dunia memberikan saya ide untuk membebel kali ini. Memang pada namanya, 1Malaysia tuh dah sedap dah. Baunya atau rasanya masih diragukan. Melihat iklan-iklan 1Malaysia di kaca TV nampak begitu bagus sekali. Iklan ABC, iklan derma darah, iklan pokok. Tapi apa yang dibimbangkan adalah di sebalik motto,masih menebal unsur pemisahan yang dapat diperhatikan.

Pemisahan ini bukanlah asing sangat. Mungkin jika dilihat dari sudut kekhalifahanIslam yang dipecah-pecahkan menjadi negara bangsa-negara bangsa tersendiri oleh kuasa barat yang bijak membahagi dan berkongsi.Ini yang saya lihat punca pergaduhan negara-negara berjiran seperti India-Pakistan, Iran-Iraq tidak terkecuali Malaysia-Indonesia.Ini ditambah teruk dengan perbezaan dalam kalangan orang Islam sendiri Sunni, Syiah, pelbagai mazhab, pelbagai aliran, pelbagai imam.Kalau diluaskan lagi kepada semua agama, mungkin kita dapat gambaran yang lebih luas. Jadi perselisihan tu boleh berlaku dalam aspek agama, bangsa, adat, budaya dan jika dilihat lebih lebih luas lagi, apabila perbezaan dalam agama tuh terjadi, secara automatiknya, perbezaan dalam pelbagai bidang semakin menjadi - ekonomi, politik, pendidikan dlll.

Hasilnya, jadilah seperti yang kita lihat hari ini.Dan mungkin yang paling mendatangkan efek yang besar adalah pemisahan sekolah-sekolah. SK,SRK,SJKC, SJKT. Ini bermula dari zaman British lagi. Sekarang British dah takde, tapi masih ada pemisahan di sekolah.Cuba bayangkan selama berbelas tahun belajar dan berkawan sesama agama dan bangsa sendiri, kemudian bagai dipaksa untuk bersatu di kemudiannya. Berapa ramai antara kita mempunyai kenalan atau sahabat dari bangsa dan agama yang berbeza? Saya sendiri boleh mengaku di sini, TIADA. Masa sekolah rendah dulu je ada. Entahlah, mengapa tidak 1 sekolah tapi ada kelas bahasa untuk setiap bangsa. Lagi elok jika kesemua pelajar dapat diajar mengenai agama, bangsa, bahasa dan budaya masing-masing. Melangkaui tempat ibadat, pakaian dan makanan (asek2 kalau multicultural, cerita berkisarkan ini sahaja). Oh ya, lupa pula inikan isu-isu SENSITIF.

Bagaimana kita mahu menghormati jika tidak saling mengenali? Kata tak kenal maka tak cinta kan? Saya lihat apa yang dilakukan hanya tampak diluaran. Ibarat menghias sebiji kek dengan icing, chocolate rice, strawberries dan cream, tapi keknya, tak cukup masak, tak cukup bahan, tak cukup rasa tak cukup naik (kalah Karam Singh Walia nih).Jadi bila tak tahu, tuh yang jadi salah faham. Jadi kita cuba untuk bridge the gap. Saya pon mahu mengambil inisiatif, walau takde sahabat berbangsa, agama lain, Mr Google kan ada..sama2 kita mengenali rakyat Malaysia nih sekali lagi, TAK KENAL MAKA TAK CINTA ~

Monday, October 5, 2009

The Aftermath - fikir-fikirkan...

Sudah beberapa hari bencana alam berturut melanda negara-negara sekitar kita.Taufan di Filipina dan Vietnam, tsunami di Samoa dan gempa bumi di Indonesia. Gempa di Indonesia turut dirasakan di beberapa tempat di Malaysia, dan melihat kepada paparan video yang sempat diambil semasa kejadian, memang menakutkan. Sekelip mata segala bangunan di sekitar bergoyang dan roboh menyembah bumi, memerangkap ribuan mangsa di dalamnya. Padang jarak padang tekukur, mungkin itu perumpamaan selayaknya.Serta merta membayangkan azab yang ditimpakan kepada umat-umat terdahulu, dihapuskan sekelip mata kerana ingkar. Adakah ini merupakan bencana alam atau azab dari Tuhan? ada pula yang bertanyakan. Bukankah sama sahaja?







Agak kecewa juga bila mencari video-video di dalam Youtube, dan membaca komen-komen yang diberikan. Tak habis-habis lagi rupanya isu batik, tarian, makanan dan sebagainya tuh. Sudah-sudahlah tuh. Mungkin saya pon bukan orang yang layak untuk memberikan komen. Tapi, saya masih teringat, rumah saya pernah dirompak, oleh orang Indonesia (dari percakapan dan dialek yang digunakan, sebab depa pakai mask). Sampai sekarang seriously trauma lagi. Sebab masa tu, saya sedar sebenarnya, tapi sebab takut, pura-pura tidur. Yelah, masa tu pon handset takde, line phone depa dah potong. Namun begitu, kesalahan segelintir orang tak wajar digeneralisasikan. Dah namanya kita serumpun, persamaaan dari segi agama, bahasa, budaya jadi mengapa harus bergaduh sebab perkara-perkara yang remeh. Walaumacamanapun tahniah kepada Mercy, SMART dan pelbagai agensi dari Malaysia yang menghantarkan bantuan kepada mereka yang memerlukan. Kita pon sama, hulurkan bantuan semampunya kita. Mungkin di sebalik bencana ni ada hikmahnya. Hilangkan ego di hati masing-masing.

Terlanjur bercerita mengenai bencana alam ini, bolehlah dikongsikan disini fakta mengenai gempa bumi. kita sedia maklum bahawa Indonesia, malahan negara-negara sekeliling kita berada di dalam lingkari api pasifik, di mana kawasan-kawasan tersebut terdedah kepada gunung berapi dan gempa bumi. Namun begitu, saya baharu mengetahui hari ini bahawa, Malaysia juga bukanlah terkecuali. Dalam KOSMO 5/10/09, Profesor Madya Datuk Mohamad Ali Hassan( Pensyarah Jabatan Geologi, Universiti Malaya) menganggap fenomena itu tidak mustahil berlaku. Teori yang menyebut negara 'bebas gempa' perlu dikaji semula.Pencemaran alam sekitar dilihat boleh memberi kesan drastik kepada tekanan bumi dan mempercepatkan kemungkinan berlaku gempa bumi di negara ini. Jadi, memang sepatutnya apa yang terjadi dijadikan iktibar. Kita pon tak tahu bila akan tibanya waktu kesusahan kita yang boleh berlaku dalam sesaat sahaja, tambahan lagi, ia tidak mengenal pula sesiapa, jahat, baik, tua muda, kanak-kanak kalau dah terjadi, semua pon kena...


Thursday, October 1, 2009

Pasca Raya

Walaupun 1 Syawal dah berlalu, tapi kemeriahannya masih lagi terasa..sekurang-kurangnya untuk 2 minggu akan datang ni. Di televisyen pon masih ditayangkan hiburan-hiburan (saya suka menggunakan hiburan, kerana memang kebanyakan rancangan yang ditayangkan pon berbentuk hiburan semata) ala-ala raya yang dah pastinya kalau tak de nyanyi2 dan tarian, drama leleh, makanan, pakaian raya dan balik kampung, memang tak sah. Penuh hedonisme semata. Kelakar pula bila mengenangkan betapa jauh bak langit dan bumi antara bulan Ramadhan dan Syawal nih kan. Start je pkl 12 mlm raya tuh, non-stop hiburan. Don’t get me wrong, dengan beranggapan wah..tentunya si penulis blog ni langsung tak suka dengar lagu, tak tengok TV dan movies. Saya pon dengar juga lagu, tengok juga TV, movies dlll tapi there is a time and place for everything, berpada-pada lah kan, kita sendiri pon boleh menilai buruk baiknya…alahai raya….

Dan bila bercakap pasal raya nih tak sah la kalau takde rumah terbuka raya yang boleh dikatakan dapat menunjukkan betapa 1Malaysialah kita ni semua, berbilang agama dan bangsa sama-sama menjamu selera. Ternyata kehendak tekak dan perut kita ni sama je rupanya. Makanan yang menyatukan kita? Tak salah rasanya pernyataan tuh.

“Waktu makan, depan rezeki tak elok gaduh2” pesan orang2 tua kita itu ternyata dipegang teguh. Kalau macam tuh, bak kata Chedet dalam blognya, “Maybe we should have continuous festivals throughout the year” Mungkin perayaan-perayaan nih sebenarnya merupakan getaway sementara bagi semua orang untuk melupakan seketika masalah sebenar yang dihadapi, tak kiralah masalah apa – ekonomi, politik, keluarga dlll. When the party is over, startlah balik seme masalah until the next perayaan datang pulak…alahaii raya…

Oklah, walaupun raya dah berlalu, tapi saja di kesempatan ni nak share lagu raya yang pada saya besar juga ertinya walaupun takde langsung mention ‘bout kuih raya ke baju raya ke dan apa yang selalu disinonimkan dengan raya. Tapi pelik lagu nih takde keluar kat radio..kenapa ek? Kalau takde cerita pasal kuih raya, baju raya dan jumpa keluarga dan sanak saudara tak dikira sebagai lagu raya ek? Aih ape2 la, anyhow, kalau ada open house, bagitahulah, especially yang dah lama lost contact..bila lagi nak jumpa kan?

Enjoy Salam Dunia



Tuesday, September 29, 2009

Review Novel Tuhan Manusia

Rasa macam nak buat satu ruangan review dalam blog nih untuk mereview buku-buku dan bahan bacaan lain serta dokumentari, drama dan filem yang dirasakan menarik. Kadang-kadang bila dah ada collection buku yang kita baca, nanti lupa pulak kan. Kalau yang dibeli tuh boleh tahan lagi, boleh belek-belek semula. Kalau dipinjam dari member atau disewa, dh rasa rugi pulak. Tambahan pula, summarize bahan bacaan nih antara kelemahan juga. Bila dah habis baca, tak reti nak ringkaskan dan bagi komen yang berpatutan. So just bare with my writings k. Dan untuk berlaku adil, review bagi bahan bacaan berbahasa melayu akan dibuat dalam bahasa melayu, manakala bahan bacaan dalam bahasa inggeris akan direview dalam BI. Bahasa lain, blom lagi hehe.


Ok, jadi saya akan mula dengan buku bertajuk "Tuhan Manusia" oleh Faisal Tehrani. Ini sebenarnya merupakan karya kedua yang saya baca dari penulis ini. Terima kasih kepada sahabat2 di Goodreads kerana memperkenalkan saya kepada karya2 beliau.Sebelum ini, memang saya agak kurang membaca novel2 melayu. Jiwang sangat! Kecuali beberapa pengarang, novel melayu lain memang jarang dibaca dan pengarang ni memang berjaya membawa satu kelainan dalam dunia penulisan melayu yang dah tepu dengan bahan bacaan berunsurkan cinta tak abih2.

Cerita ini mengisahkan mengenai kisah Ali Taqi berdepan dengan kemurtadan abangnya, Talha yang terpengaruh dengan ideologi pluralism. Ali Taqi ni confuse dan cuba mencari jawapan bagi bermacam persoalan mengenai kemurtadan abang dia. Bagi mereka yang kurang arif dgn pluralisme, ideologi ini mengatakan bahawa semua agama itu sama, lampunya sahaja berbeza, tetapi cahayanya adalah sama. Saya juga ketika membaca novel ini hanya berjumpa sekali dua dengan istilah pluralisme ini. Tapi melalui pembacaan sedikit sebanyak sebelum ini, mereka mempertikaikan Islam atau mana-mana agama sebagai yang benar. Semua agama dianggap sama. Ini kerana tidak mungkin hanya spesifik satu agama sahaja yang membolehkan penganutnya ke syurga, manakala penganut lain ke neraka. Bagaimana pula dengan penganut agama lain yang baik seperti mother theresa misalnya, adakah mereka akan ke neraka?

Bagi saya, melalui kajian serba sedikit yang dijalankan mengenai agama-agama lain seperti Yahudi, Kristian, Hindu dan Buddha, kesemua agama mengajak manusia ke arah kebaikan. Tiada agama yang menyuruh penganutnya membuat kejahatan. Ada agama yang menyuruh manusia mencuri? Ada agama yang suruh penganutnya membuang anak? Membunuh orang lain? Takde pon. Agama buatan manusia je yang membenarkan seme kejahatan tuh berlaku..atas kezaliman manusia tu sendiri. Jika semua orang mengikut dengan betul agama masing-masing, bagi saya mereka akan berjumpa juga dengan agama yang betul itu. Bukankah kebaikan itu Islam, bukankah saling mengasihi sesama manusia itu Islam, bukankah keadilan itu Islam, bukankah keamanan dan kesejahteraan itu Islam?Soal syurga dan neraka itu, biarlah Yang Maha Kuasa, Yang Maha Mengetahui dan Yang Maha Adil itu tentukan. Bukan ahlinya kita ini untuk menentukan semua tu kan?

Jadi, novel ini banyak membuka minda, membuatkan kita tertanya, menyoal diri sendiri di mana duduknya agama kita..mengenai isu murtad, Islam Liberal serta ideologi pluralisme itu sendiri dalam cara yang lebih senang difahami berbanding kalau baca buku rujukan, sebab nih novel. Jadi memang saya sarankan, bacalah novel ni, tak rugi :D

"Andai kota itu peradaban, rumah kami adalah budaya, dan menurut ibu, tiang serinya adalah agama."

Friday, September 11, 2009

Apa pengertian raya buat anda?

Demi sahabat2 ku yang mengunjungi blog ni (ade ke hehe) digagahkan juga menulis sepatah 2 sebagai santapan minda. Berkenaan tajuk post pada kali ini yang berkisarkan raya, saya pasti mesti ramai yang dah tak sabar2 nak raya kn? Nak balik kampung, jumpa famili & saudara, pakai baju baru dan makan yang best2...itu yang sinonim dengan raya bukan? Kalau difikir-fikir balik,bila kita tolak part balik kampung dan makan2 tuh, rasa macam dah takde apa je dah raya yang disambut...dan pada pendapat saya, secara asasnya takde bezanya pon dengan perayaan-perayaan lain - Christmas, Deepavali, Gong Xi Fa cai.

Kalau tengok time perayaan lain, pon berkumpul jugak satu famili, ada makanan special (mengikut perayaan masing-masing), ada open house. Jadi apa yang membezakan perayaan hari raya kita ni sebenarnya? Apa yang kita nak rayakan? What are we celebrating anyway? Meraikan kita berpuasa sebulan? Saya kaji pula perayaan orang yahudi dipanggil Yom Kippur (Sebab bila kaji Christmas, sebenarnya dah banyak unsur2 pagan dimasukkan dalam perayaan tersebut, dikatakan sempena menyambut kelahiran Jesus, so search the net to know more k).

Ok so Yom Kippur ni adalah perayaan hari untuk repent, taubat, day of atonement bagi mereka. Ia juga dikatakan sempana meraikan turunnya 10 commandments iaitu sebahagian dpd Taurat kepada Nabi Musa. Jadi mereka juga berpuasa sebelum hari Yom Kippur tuh selama 25 hours (no food/water, no sex) dan pada hari Yom Kippur tu ada upacara keagamaan.Jadi mereka pon ada puasa juga.

Kalau kita lihat, ada persamaannya Yom Kippur dan raya Aidilfitri. Fitrah iaitu kita kembali kepada keadaan asal kita, bersihkan diri dari dosa, taubat, sucikan diri. Macamana kita mahu bersihkan diri dari dosa dan menyucikan diri? Dengan Al-Quran yang diturunkan semasa bulan puasa itu.

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur. (Al-Baqarah: 185)


Al-Quran yang merupakan mukjizat yang diturunkan kepada Rasulullah dan sampai kepada kita. Pernah kita fikirkan betapa bertuahnya sebagai umat Islam, kita dapat mukjizat itu? Dengan berpegang dan kembali kepada Al-Quran kita akan berjaya. Kiranya flow dia adalah penurunan kitab, kita berpuasa (berpegang pada Al-Quran, menahan diri, beribadat, taubat) dan barulah kita capai kemenangan dan meraikannya, raya. Tak hairan jika ada persamaan pon, sebab asalnya adalah dari Allah jua. Manusia itu yang leka dan lalai dari berpegang kepada agama yang lurus itu.

Jadi, bagi saya itulah yang sepatutnya diraikan. Dengan bersyukur, bertakbir, dan memuji Allah. Tapi adakah kita layak untuk meraikannya jika kita tidak kembali kepada fitrah tersebut? Sedang ramai antara kita masih lena, sedang ramai antara kita dihina, sedang ramai antara kita dipijak2, sedang ramai antara kita dibunuh. Saya buat research mengenai Aidilfitri pun, yang banyak dihuraikan adalah dari aspek persiapan raya, amalan-amalan semasa raya dan pakaian. Apa signifikannya raya itu? Saya rasa pengertian raya yang kita ketahui terlalu shallow, cetek. Tiba masanya kita memikirkan dengan lebih mendalam, supaya hari raya itu lebih bermakna buat kita.

Thursday, July 2, 2009

Dalam dilemma lagi - derma sekolah/asrama anak yatim

Asyik dalam dilema je kan? Baru-baru ni, masa tengah isi minyak kat satu stesen minyak nih adalah seorang budak ni meminta derma untuk sekolah agama/ rumah anak yatim. Lepas tu masa tengah makan malam dgn famili, pon ada jugak budak-budak minta derma. Rasa mesti ramai jugak kan yang pernah jumpa budak-budak macam ni betul tak? Memang rasa kesian, kecik-kecik lagi dah dipertanggungjawabkan untuk meminta sumbangan. Padahal kalau diikutkan, budak-budak nih, selayaknya tempatnya di sekolah, tanggungjawabnya adalah belajar, dalami ilmu. Jadi, kalau dah hari bersekolah mereka meminta derma, bila masa mereka belajar?

Tapi nak salahkan sekolah/asrama sepenuhnya pon rasanya tak wajar, sebab selalu kita dengar peruntukan sekolah/asrama anak yatim ni sangat terhad. Jadi nak salahkan siapa? baru start menulis pasal isu ni, sekali masalah ini menjadi topik perbincangan hangat di MHI (Malaysia Hari Ini) dan juga 360. Sebab rasanya masalah ni boleh kata besar juga. Seperti yang saya katakan tadi, peruntukan untuk rumah dan sekolah anak yatim ini sangat terhad. Ada seorang pemanggil yang pernah mentadbir/mengurus salah sebuah rumah dan sekolah anak yatim nih cakap, dalam 10 permohonan untuk dapat bantuan daripada pihak kerajaan ataupun badan swasta,nak kata satu yang diluluskan pon susah. Jadi, terpaksa dibuat satu surat kebenaran yang ditandatangani oleh penjaga pelajar menyatakan bahawa mereka akan ditaja di asrama/sekolah anak yatim tersebut tetapi pelajar perlu dibenarkan untuk mengutip derma atau membuat jualan bagi mendapatkan dana.

Sangat tidak adil sebenarnya. Ini belum lagi jika dipertimbangkan kes-kes penipuan yang berlaku. Betulkah pelajar-pelajar ini mengutip dana untuk asrama/sekolah ataupun terdapat sindiket? Nak bagi salah, tak bagi pon rasa salah. Bagaimana kalau mereka betul-betul perlukan bantuan? Betul-betul tiada sumber kewangan? Tapi tiba-tiba teringat satu kisah ni, mengenai ada seorang miskin, meminta derma pada seorang yang kaya ni, tapi orang kaya ni tak bagi duit, dia bagi pancing dan ajar orang miskin ni memancing. Moralnya, kalau bagi duit, of kos la akan habis, esok2 nanti kene mintak derma lagi, tapi bile bagi ilmu yang bermanfaat, itu yang akan bebaskan orang miskin tu dari kemiskinan. Teringat balik kat budak-budak ni...akan terbebaskah mereka?

Tuesday, June 30, 2009

Tun Dr M’s Talk @ ICOT '09

Ok so mungkin saya boleh mula dengan merumuskan apa yang disampaikan oleh Tun Dr. Mahathir semasa beliau memberikan talk di ICOT ’09. Memang tak dinafikan beliau adalah seorang thinker yang hebat. Dapat menjana bermacam-macam ide dan buah fikiran yang kreatif. Dan saya pon memang plan untuk sampai ke venue iaitu KLCC pada jam 9, dan tidak mahu ketinggalan mendengar ucaptama beliau, tetapi keadaan trafk di KL pada hari itu sangat teruk, menyebabkan saya hanya dapat mendengar separuh daripada ucapan beliau.

Beliau banyak menekankan aspek mendisiplinkan cara berfikir, dan berfikir secara sistematik dan teratur. Memandangkan beliau seorang doktor (dulu la kn, hehe) jadi ide beliau dalam berfikir banyak menerapkan aspek berfikir sebagai seorang medical practitioner.

Mengenai isu PPSMI (pembelajaran sains & matematik dalam bahasa inggeris) yang menjadi perdebatan hangat masakini, beliau ada memberikan rasional beliau. Beliau menyatakan, sekarang, bahasa yang menjadi bahasa antarabangsa adalah bahasa inggeris. Jadi itu sebabnya kita perlu belajar bahasa tersebut. Jika dilihat zaman dahulu misalnya, orang Islam turut mempelajari bahasa yunani, hindi dan lain-lain untuk mendapatkan ilmu yang terdapat dalam bahasa tersebut. Kemudian, orang inggeris juga, demi mendapatkan ilmu orang islam, mereka mempelajari bahasa arab. Memang usaha penterjemaha itu penting, tapi dalam zaman IT sekarang ni, maklumat berubah dengan pantas, banyak ilmu baru yang memang tak sempat menunggu usaha penterjemahan. Dan saya rasa ada benarnya apa yang diperkatakan. Memang betul bahasa inggeris perlu ditingkatkan, tetapi saya rasa tidak perlu diterapkan dalam sains dan matematik, mungkin masa pembelajaran bahasa inggeris dan content pembelajaran bahasa inggeris itu sendiri perlu diperbaiki.

Ada satu bahagian yang menarik semasa sesi soal jawab yang berlangsung. Ada seorang peserta bertanyakan mengenai hala tuju sistem politik dan masa kini yang nampaknya agak kekurangan dalam menerapkan elemen berfikir ni. Beliau pon berkata beliau tidak mengatakan bahawa sistem politik yang diamalkan oleh negara kita dan juga sebahagian negara lain iaitu demokrasi merupakan satu sistem politik yang sempurna. Sebagai contohnya, jika terdapat satu golongan minoriti dalam negara, tetapi dapat menghasilkan orang-orang yang hebat, pendapat mereka tidak akan didengari, ini kerana demokrasi menekankan aspek suara majority, dan ini tentunya tidak adil bagi golongan minoroti ini.

Namun begitu, kata beliau, sekurang-kurangnya, kita boleh mengundi untuk menukar pemimpin yang baharu setiap 4-5 tahun sekali kalau pemimpin yang ada tidak dapat menjalankan tugas dengan baik. (But just imagine apa yg dh jadi menjelang 4-5 tahun tu..sementara nk tunggu pemimpin lain). memang politik ni satu mende yang sangat controversial. Bukan di Malaysia je, kalau tengok tempat lain pon..mcm Iran, Thailand, Indonesia, even UK dan US pon kalau pasal politik, ada je berita2 hangat . Dan saya memang bersetuju dengan beliau dalam hal ni. Demokrasi bukan sistem politik yang sempurna, itu satu reality! Tapi bila ditanyakan apakah alternatifnya? Beliau pon tak dapat berikan jawapan…anda ada jawapan?

Friday, June 26, 2009

International Conference on Thinking 09 @ KLCC part 1

Wow...a long week at KLCC. I was there to attend ICOT 09(International Conference on Thinking 09) and it was totally enlightening, inspiring...and I felt really lucky to attend it. This was the 1st time I heared about this conference. The conference showcased prominent keynote speakers including Howard Gardner, Tony Buzan, Edward De Bono and also our previous Prime Minister, Tun Dr. Mahathir. Each of their ideas are great and I would really like to share some of their ideas here in this blog, well that is if you are interested in thinking. The thing about thinking and this conference specifically is that because it is general, so you can relate to any other fields. The speakers and participants also came from various fields and countries and it's really good because we can share ideas and information from all these thinkers. And I really think that everyone must attend this type of conference from the academicians, technical people, business people and definitely politicians. For once, lets start thinking....TO BE CONT...

Friday, June 19, 2009

Review on Science & Islam Documentary

Baru menonton dokumentari Science dan Islam hari tuh di Astro ada 3 episod kesemuanya, dan sebab tak sabar nak tengok sampai habis, try search di Youtube, sekali ada hehe. Maybe sebelum ni pon kita dah pernah dengan mengenai kehebatan dan kebijaksanaan orang-orang di zaman kegemilangan Islam dulu kan. Nama-nama seperti Al-Khawarizmi, Al-Razi, Ibnu Sina, Al-Biruni dan ramai lagi memang tak perlu diperkenalkan lagi. Tapi apa yang membuatkan mereka hebat sebenarnya? Itu yang bermain di benak fikiran. Adakah mereka pergi ke sekolah, belajar, exam….kemudian masuk universiti kemudian bekerja? Erk….dat is me I guess..bukan derang…Kalau follow flow macam tuh, than rasanya kita akan jadi just typical, bland, boring, just another person on earth. Sebenarnya bukan sahaja mereka di zaman dahulu, kalau lihat zaman sekarang pon, contohnya mereka yang berjaya seperti Bill Gates dan Spielberg adakah mereka menjalani kehidupan yang typical? Rasanya, kalau life mereka typical, kita tak mungkin kenal mereka seperti hari ini.

Kalau lihat mereka ni jenis berani untuk membuat satu pembaharuan, yang kemungkinan pada zaman tu tak dapat diterima dek akal manusia. It transcends human though pada masa tersebut. Contohnya teori heliocentric oleh Copernicus. Kita dengar dia ni yang mula-mula menyatakan teori bahawa bumi bukan merupakan pusat alam semesta. Matahari yang sebenarnya berada di tengah2. Beliau banyak merujuk kepada kajian-kajian pengkaji Islam seperti Nasir al-Din al-Tusi , Ibnu Shatir dll. Dan bila dia sampaikan pada orang-orang zaman dia, ramai cakap die ni tak betul, dan tak percaya walaupun itu kebenaran. Sama jugakla macam dulu orang ingat bumi ni rata. Tak boleh imagine kan kalau takda orang-orang yang dare to challenge apa yang selama ini orang anggap betul. Gamaknya kita masih lagi mencari penghujung dunia.

Tapi yang saya rasa agak terkilan adalah kita masih lagi mempelajari apa yang dah lalu dan tak improvise on it. Ok sebagai contoh la kan, kita ada belajar Sains kan, tapi apa kaitan Sains yang lepas dan aplikasinya dalam Sains dan Teknologi masa kini. Macamana kita boleh improve sebarang teori, experiment dll. Apa flaw yang ada dalam teori Sains yang kita sedang belajar ni. Jadi kita tak nampak cara untuk extend knowledge yang kita ada.

Kesimpulannya, ending kepada series tu, saya dapat buat kesimpulan bahawa tiada siapa pon boleh claim ilmu tu milik mutlak sesuatu bangsa, kaum even agama. Ilmu tu milik yang Maha Berilmu, yang Maha Pencipta. Dan kehebatan satu bangsa, kaum dan agama tuh akan diperolehi melalui asimilasi semua ilmu. Macamana nak dapat ilmu? Question and have doubts. Selalu bertanya dan persoalkan perkara yang kita tak pasti (Haih teringat zaman sekolah. Saya antara pelajar yang non-entity dalam class, senyap, non-responsive. Ubah mentality ni!!).

Dan untuk maintain, jangan rasa we have enough atau we know enough. Perasaan macam ni membuatkan kita perasan bagus dan hebat dan rasa macam dah tepu sangat dah. Tapi selalunya mesti ada ruang lagi untuk diperbaiki. Mustahil takde. Contoh, Al-Khwarizmi berjaya perkenalkan algoritma masa dulu. Tapi takde siapa masa tuh nak improvise. Then, dapat kat orang Barat ilmu tu, mereka improve sampai skrg konsep algoritma tuh org guna untuk programming pulak. Disebabkan ada perasaan taknak improvise ataupun rasa dah cukup hebat tuh memang antara sebab mengapa zaman kegemilangan Islam tu akhirnya jatuh.

“Science is a universal language. It is logical. Human law can be changed, but not nature”



Thursday, June 18, 2009

Kaizen??

Hari tu ada mengikuti satu bengkel mengenai Kaizen. Nih sebenarnya satu kaedah ataupun metod kerja yang diterapkan dalam kebanyakan company di Jepun dan telahpun digunapakai oleh company-company negara barat. Kaizen actually means continuous improvement. Perubahan yang sikit-sikit tapi berterusan dan konsisten. Contoh paling mudah macam kisah kura-kura dengan arnab tuh kan. Walaupun arnab tuh laju dan pecut, tapi sebab prasan dia terer, so dia berhenti tidur kejap, sekali kura-kura menang.

Jadi kalau boleh, kekuatan perlu distribute sama rata. Kalau dalam satu-satu company, untuk mencapai matlamatnya iaitu kualiti, kos dan penghantaran supaya lancar. Selain daripada itu, waste dari segi masa/tenaga/kerja yang tak perlu dilakukan mesti dibuang.

Bukan nak cerita sangat pasal kaizen ni, sebab rasanya, mesti secara direct atau indirectly apa yang dilaksanakan melalui Kaizen di company-company Jepun ni kita dah tau pun. Penyampai tu pon cakap macam tuh. Sebab yang paling penting sekali adalah apa yang dilakukan dengan apa yang diperolehi dalam bengkel tu. So sebenarnya saya lebih tertarik bukan pada isi bengkel tu, tapi pada slot selingan yang dia berikan untuk mengelakkan kebusanan.

Dia ni pernah study dan kerja di Jepun dan juga syarikat Jepun di Malaysia. Dan dia cakap apa yang membezakan antara satu kaum dengan kaum yang lain adalah attitude dan saya rasa memang benar apa dia cakap ni. Kita pon tahu kerajinan dan sikap pekerja Jepun kan. Apa yang membezakan kita dan mereka? Mereka Asia, kita pon Asia, people of colour (discrimination barat). Mereka pon kalau ikut tak tinggi mana. Anggota badan sama. Jadi, yang membezakan memang attitude. Attitude memang tak dinafikan susah nak ubah, saya sendiri pon hadapi masalah tuh, tapi, seperti yang ditekankan dalam Kaizen tadi, take small, konsisten steps..slowly but steady.

Ok ni ada satu video that made me cry when I watched it. Sama-sama tgk ok. Enjoy dan selamat berkaizen.

Tuesday, May 26, 2009

Tua setahun..muda setahun?

Bertambah lg usiaku...setahun lebih tua...hmm..tp kalau ikut, setahun lg tua ke..dah berkurang lagi setahun usia hidup...Masa lalu mcm kejap je rasa. Rasa mcm takdelah lama sgt..mcm br je abis SPM...masuk matrix..masuk U..kerja. Rpnye dh lama dh seme tuh...Teringat masa dulu2, time birthday je sambut beria la bagai kan, rasa macam happy je but I guess that time and moment dah berlalu. Sekarang nih, tak berperasaan je bila tibe birthday hehe

Pencapaian hidup yang boleh dibanggakan? Senang cerita, setakat nih belum membanggakan lagi...banyak lagi matlamat hidup yang tak tercapai haih...jadi harapnya, walaupun umur dah berkurang lagi setahun, harapnya sempat untuk mencapai apa yag belum tercapai tuh..Amin

Tuesday, May 19, 2009

Malay dilemma

Sebenarnya saja je rasa macam nak tambahkan maklumat mengenai sejarah melayu, latarbelakang orang melayu, culture dan sebagainya. Maybe ada info yang selama ni saya sebagai org Melayu sendiri kurang arif dan x tahu kan. Jadi cubalah bertanya kepada enche Google, taiplah kat situ "Melayu" and press enter. Rasa macam nak pengsan je bila yang keluar adalah "S*x melayu", "Melayu "Bo*el", "Skandal Awek Melayu" dll yang tak sanggup nak tulis kat sini.

So cuba imagine mcm nih, foreigners yang nak tahu asal usul Melayu, sejarah, bangsa, keturunan, adab dll mengenai orang Melayu nih, sekali yang dia jumpa adalah link2 macam nih. Apa impression dia agak-agaknya ek? Tak boleh nak imagine lah. Tak cukup lagi ke dengan pandangan derang yang mengatakan Islam nih terrorist, extremist nak tambah lagi ke? Oklah, saya pon kurang berpuas hati jugak kan, maybe bangsa lain pon ntah2 lagi banyak link2 yang mengarut macam tuh. Jadi saya pon search "Cina".."India".."Caucasian" takde satu pon link yang mengarut (OK xdela cek seme..tp at least utk beberapa page awal tuh mmg xde.

Memang bukan semua orang Melayu macam tuh. Saya yakin dan pasti, ada yang cuba sedaya upaya untuk ubah nasib diri, nasib bangsa. tapi cukuplah dengan perumpamaan2 "Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga", "Seekor kerbau membawa lumpur habis semua terpalit". Tak perlu ramai pon..cukuplah "setitik" nila ataupun "seekor" kerbau, dah cukup.

Dan satu lagi yang baru keluar surat khabar arituh mengenai Mat Rempit..baru tahu sebenarnya Mat Rempit nih kt Msia je ade gejala ni rupanya..dan yang sedehnye sekali lagi ramai yg involved pon org Melayu la kn...hebat rpynya org Melayu nih..berani tuh, spi nyawa pon tergadai..berani tak bertempat. Bila suruh public speaking ke takut pulak kan. Oklah so kesimpulannya, terpaksa jugak mengata melayu wpun diri seorang melayu...maybe inilah dia yang dikatakan Malay Dilemma...

Wednesday, May 13, 2009

Alam..Alami..Pengalaman

Ok maybe agak ketinggalan zaman..br last weekend berkesempatan tgk Slumdog Millionnaire.Tak dinafikan mmg best! Talk about reality, xtau la klu sengaja di exagerate the kemiskinan, religious rivalry, child beggars, gangsters dll, tapi dlm keadaan dunia hari ni, nothing is impossible. It is hard to deny xde mende2 mcm tuh although my mum found the situation a little off realistic, tapi saya percaya mmg itu adalah realiti. Neway, bkn nk fokus kan sgt about the storyline, ataupun about destiny - iaitu mesej yang dimasukkan dalam film tuh, but more about pengalaman. Ialah, kalau ikut, tak realistic seorang budak iaitu Jamal, noneducated, miskin, nobody, menang 1 juta USD setelah msk pertandingan "Who wants to be a millionnaire" , tapi dalam film tuh dia berjaya because of pengalaman hidup (street smart) yang dia ada. Memang pengalaman hidup banyak mengajar manusia untuk lebih matang dan berilmu. Sebab kata dasar dia pun "ALAM". Seseorang tuh can really feel dan menjiwai ape yg die lalui dan memang akan terkesan kat diri dia. Maybe kdg2 org fikir pengalaman nih perlu sumthing yg luar biasa, memorable, tapi daripada alam yang ada nih, byk sgt mende yg mungkin sebab dh biasa,menjadikan kita take it 4 granted...dan tak membuatkan kita rasa kagum dan sedar betapa mende2 yang kita anggap remeh dan kecik tuh adalah mende yg plg penting dlm hidup. Contoh udara dan air...ok fine...basically kedua-dua unsur alam nih mmg boleh kata dapat free2 je, simple kn? Tapi, untuk dpt udara dan air yg bersih...rsnye free x? Cth, udara yg berhabuk, berasap...tercemar...so kenela cipta air-condition yg canggih...dpt neutralize blk udara...ataupun air skrg nih rsnye boleh kata rmi la yg dh gn water filter sbb pencemaran air kn. Maybe akan ada org ckp, tercemar sket je...ape sgt..bile udara tercemar dgn SEDIKIT virus H1N1 @ influenza A, ataupun air tercemar dgn SEDIKIT mercury @ plumbum, efeknye? SEDIKIT? ataupun perlu dibayar dgn harga yg mhl?segala akibat..consequences.Unsur yg pd ALAMInya x perlu dibayar...Melalui pengALAMan, kita akan realize mende2 nih. Tak semestinya tunggu akibat2 tuh nk jadi pada kita baru nk realise n do sumthing, tapi melalui kita perhati apa yg berlaku sekeliling kita..dunia kita..alam kita, ape yg dh terjadi pada org lain..jadi pada saya tuh la erti pengALAMan. Byk lg la kalau nak bagi contoh2 macam makanan sekarang nih, how come makanan yg natural, organic, ALAMI tuh lagi mhl? So kesimpulannya..adakah yang ALAMI itu mudah? simple je?basic? ataupun itulah dia mende plg basic, dan plg penting tp diabaikan. Dan apa pengALAMan yg ptt kita perolehi dari ALAM kita ni?

"How can we think outside the box, when we're not even finish thinking about what's inside the box"

Sunday, February 22, 2009

Apa Erti Kebebasan?

Disebabkan banyak hal, tak sempat nak update blog...aih alasan semata tuh..pttnye konsisten kn..anyway..kali nih nak diajak memikirkan mengenai kebebasan. Ini rentetan dari satu dokumentari mengenai sebuah negara yang saya baru tonton. Hmm..macam tak percaya pon ada..seriously Modern Pharoah.Negara nih mengamalkan komunism dan junte- memisahkan diri dpd dunia luar..taknak ade kaitan dgn negara lain, mahu berdikari sbb serik dengan penjajahan asing.Tapi masalahnye..sebuah negara miskin..yg penduduknya tak cukup makan..yang sememangnya nk berdikari memang tak logik.

Jadi adakah tindakan nk berdikari dan mendapat kebebasan negara sendiri itu betul? Sampai rakyat seme mati kebuluran...kanak-kanak terbantut pembesaran..tapi satu yang menarik..rakyat seme taat yang amat pada pemimpin kesayangan mereka...hmmm tak tahulah atas dasar apa..konon2 bangga sebab pemimpin itu yang mendapatkan kebebasan bagi mereka...dan memberikan hak sama rata pada semua rakyat...ataupun..atas dasar takut..sebab pemimpin dia nih pemerintah kuku besi...sape yg dia tahu tak setuju dgn cr pemerintahan dia..merungut..melawan..akan dibunuh je..bebas ke tuh?


Apa itu kebebasan? Adakah kebebasan itu dapat ditakrifkan sebagai tiada batasan...we can do whatever we like..whenever we like..how we like it..kesimpulannye sesuka hati. Adakah itu bebas? Hmm.. sebagai contohnya...kebebasan untuk merompak..membunuh...dan apa-apa saja yang disukai.Adakah itu kebebasan yang kita kehendaki?Ataupun kebebasan untuk memonopoli perniagaan, kapilisme...bebas untuk terus kaya..dan bebas dari memikirkan orang-orang miskin..anak-anak yatim adakah itu erti bebas?Rasanya..kalau itu makna bebas...memang habis. Hidup tanpa aturan..tanpa pegangan. Contoh macam burung yang kita nampak bebas terbang di angkasa...memang boleh terbang tinggi tapi adakah kebebasan itu bermakna dia boleh terus je terbang sampai ke atas lagi..melepasi segala sfera2 yang ada..ataupun ade batasan? Mestilah ada batasan ketinggian yang berbeza bagi setiap jenis burung...kalau burung tuh degil..nak jgk melepasi batas tuh ape jadi? Mungkin burung tu tak dapat terbang secara optimum..atau mungkin terus mati sebab makin ke atas..oksigen makin kurang kn? Jadi batasan itu bersebab kn?

Inikan lagi manusia...macamana nak hidup tanpa peraturan..tanpa pegangan. Memang seronok buat sesuka hati...tak perlu fikir apa-apa..bahagia je hidup tanpa restriction ye ke? Habis tuh..kalau contoh..ada sorang nih mencuri kereta kita..hidup tak ada undang-undang kan...so dia terlepas je...hidup kite sendiri bebas ke? Ke makin tak bebas sebenarnya? Memikirkan hari-hari ada kes curi..kes rompak..kes bunuh..rogol dll. Tak selamat, makin tekanan, makin stress..makin tension..bebas amendenya kn?

Itu kalau tak ade peraturan...memang bebas sebebasnya nak buat sesuka hati...hmmm tapi rsnye kita nih hidup berperaturan kn? Ada undang2 yg perlu diikuti...tapi kenapa masih berlaku segala kejahatan...kemungkaran? Kenapa masih tak rasa bebas...rasa selamat? Contoh..br je tgk berita mlm tadi mengenai kes rompak + bunuh yang berlaku pada pukul 9 pagi! Owner rumah keluar kejap je..terus perompak2 masuk..tikam owner sampai mati..ikat ahli famili lain + rompak brg2 di siang hari! Haih...ini ke boleh dikatakan satu perasaan yg bebas? So kenapa sebenarnya? Macamana sebenarnya? Apa sebenarnya yg terjadi nih? Sebab ku ingin BEBAS!!!

So minta jasa baik utk memberikan pandangan apa erti kebebasan bagi anda...

Sunday, February 1, 2009

Kenapa orang Yahudi Bijak?

Sementara isu Palestin nih masih lagi mendapat tempat di media massa dan di hati kita, ingin saya kongsikan di sini mengenai satu artikel yang saya perolehi mengenai "Kenapa orang Yahudi Bijak". Artikel nih ringkasan daripada satu tesis PhD. mengenai kehidupan org2 Yahudi yang menjadikan mereka bijak sebab dalam kajian ini dia nak mencari adakah kebijakan Yahudi tuh a coincidence or dicipta/dipupuk. Jadi di sini saya ringkaskan isi pentingnya.

Ok, sejak wanita Yahudi tahu die pregnant, memang pemakanan akan dijaga. Makan ikan, cod liver oil, kacang badam dll mknn yang baik2. Bkn tuh je, die turut akan menyelesaikan soalan2 matematik dan dengar muzik untuk stimulate perkembangan otak baby. Bkn wanita pregnant je, most org Yahudi mmg jaga mkn cth: kalau makan ikan, tak mkn daging sekali (Kalau ikut, ada je hadith psl nih, nak folo ke x nk je - sbb scientifically, mmg tak elok mkn sekali ikan + daging), then mkn buah dulu, baru mkn yg berat2.Makanan...npk remeh je kan tapi sebenarnya sangat penting, menjadi darah daging kan..tuh psl derang sgt2 jaga mknn tuh.

Disekolah pon, since tadika lagi, mknn turut dijaga, dan aspek pendidikan sgt ditekankan. Seme akan belajar 3 bhs - English, Arab dan Hebrew dan ilmu berkonsepkan sains dan perniagaan adalah plg utama. Di samping tuh, derang blaja musik - piano, violin (wajib). Muzik nih actually mmg scientifically proven dpt membijakkan otak, cb cr research psl nih. Dan sukan turut dimasukkan - menembak, memanah, berlari (seme sports yg boleh tingkatkn fokus, klu igt lg, zmn rasulullah pon ada jgk penekanan sports yg mcm nih).

Bila sebut psl Yahudi, tak sah kalau tak involve perniagaan kan. Di sana, kalau sesiapa yang ambil kursus perniagaan/business ke ape2 yang berkaitan dengan berniaga nih kan, untuk lulus kursus tersebut, dia perlu prove business idea yang dia buat tuh betul2 berkesan. So projek yang students nih share dalam 10 orang perlu dibuktikan berjaya dengan mendptkn keuntungan sebyk $1juta, baru boleh lulus.Lps tuh business idea tuh terus bole implement. Derang pon of course ade support group yang sgt kuat dari pertubuhan2 perniagaan mereka.

Kemudian, merokok merupakan satu taboo bg org Yahudi. Sebab merokok boleh membengapkan otak+org2 lain yg sedut asap tuh...oksigen tak cukup sampai ke otak. Tp ironinya, company rokok terbesar derang punya la kan. Bijak tak? Membengapkan org, sambil tuh dpt duit plk hahaha.

So itula sedikit sebanyak mengenai kenapa yahudi bijak. So bila fikir balik, patutkah kita salahkan derang atas kebijaksanaan derang? Sebab Allah Maha Adil, kalau dh satu2 kaum tuh berusaha, memang mereka akan dapat apa yang diusahakan. Jika kekayaan dan kesenangan yang mereka mahukan dan usahakan itu yang mereka perolehi, setimpal dgn apa yang mereka buat. Takkan nak tiba2 marah dan tak puas hati atas usaha mereka.

Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia. (13:11)

Usaha tuh bukannya mudah...perlu diingatkan derang nih dh siap kene holocaust, ditindas jgk tapi mampu bangkit balik.Macamana derang bangkit walaupun seperti yang kita ketahui, tak ramai pon..klu nk compare, ade 14mil org yahudi dan 1.5bil org Islam.Tapi kalau tgk list penerima nobel sme die, kalau perniagaan seme die, science + technology mmg die konker. Sebelum nak tuding jari menyalahkn org, kene igt, 4 jari kene balik kat kita. Daripada asek kutuk2 atau dlm erti kata lain bebual jgk la tuh kan gn mulut je lebih, tapi tak ada tindakan, patutnya mantapkn diri dlu...hmmm sebenarnya diri tuh mmg yg 1st kene berubah, tapi seperti yg dinyatakan dlm ayat td, KAUM tuh kene berubah. Berjemaah, bersatu, bknnnya kerje sorang2...