Friday, December 4, 2009

Bahasa Jiwa Bangsa


Kebelakangan ini semakin giat dijalankan usaha untuk memartabatkan kembali Bahasa Melayu dengan motto yang tidak asing lagi “Bahasa Jiwa Bangsa”. Saya pun bukanlah seorang sasterawan negara, bahkan semasa di sekolah dahulu, ingin saya nyatakan di sini dengan perasaan kesal bahawa subjek Bahasa Melayu merupakan subjek yang begitu enteng di pandangan mata saya. Mengapa? Jawapan mudahnya kerana saya Melayu, jadi Bahasa Melayu itu seharusnya sudah sebati dengan diri, sudah secara alami dapat menguasai bahasa tersebut dan ia tidak perlu dipelajari terlalu mendalam. Di tambah pula dengan subjek-subjek lain yang dirasakan lebih penting untuk ditelaah.

Mungkin kebanyakan orang memahami bahawa Bahasa Jiwa Bangsa bermaksud Bahasa dapat menyatukan satu bangsa. Dengan menggunakan Bahasa Melayu, maka kesatuan antara rakyat dapat dipupuk, jadi Bahasa kebangsaan perlu dimartabatkan. Namun bagi saya, saya memandang ungkapan tersebut dari sudut yang berbeza. Ini yang menarik dalam berbahasa. Ia subjektif, bergantung kepada persepsi penulis atau pembacanya.

Bahasa Jiwa Bangsa menunjukkan bahawa sesuatu bangsa itu amat memerlukan bahasa. Ini kerana bahasa merupakan perantara dalam berkomunikasi, dalam menyampaikan dan menyebarkan maklumat. Kita perlukan bahasa untuk memahami sesuatu perkara atau sesuatu konsep. Kesimpulannya kita perlukan bahasa untuk hidup! Apakah bahasa yang paling penting sekali? Bahasa Melayu? Bahasa Inggeris? Apa yang ada disekeliling kita merupakan bahasa yang paling penting. Lihat dunia ini dan kita akan mempelajari banyak perkara daripada “bahasa”nya. “Bahasa” alam. Cuba kita bayangkan seorang orang Melayu, Cina, India dan Arab bertemu dan masing-masing tidak mengetahui bahasa lain selain bahasa mereka sendiri. Alam inilah bahasa universal bagi mereka kerana bunga tetap difahami sebagai bunga walaupun seorang mengatakan bunga, seorang lagi hwa, pushpa ataupun zahrah. Dan memang betullah “bahasa” itu yang menyatukan kita semua.

Namun mengenai isu memartabatkan Bahasa Melayu ini, adakah wajar jika kesalahan hanya diletakkan kepada rakyat marhaen yang berkomunikasi dalam bahasa lain ataupun rojak? Hingga dikatakan merosakkan bahasa. Cuba perhatikan ayat di bawah :

“Bahasa pengaturcaraan atau bahasa kompulasi ialah teknik komunikasi piawai untuk menjelaskan arahan kepada komputer Ia merupakan satu set peraturan sintaktik (syntactic) dan semantik (semantic) yang digunakan untuk menghasilkan sebuah program komputer

Istilah penting untuk menghuraikan bahasa pengaturcaraan diambil daripada Bahasa Inggeris. Jadi di mana signifikannya penggunaan Bahasa Melayu? Dan kadangkala terma yang digunakan tidak terdapat ataupun belum ada di dalam Bahasa Melayu. Kita disuruh menggunakan Bahasa kebangsaan sedangkan bahan ilmiah banyak dalam Bahasa Inggeris. Kita harus faham bahawa kita belum lagi sampai kepada tahap yang tinggi dalam mencipta atau menginovasi ilmu. Kita pengguna atau baru pengkaji ilmu. Kita dalam tahap belajar. Saya rasa seolahnya boleh digelar bodoh sombong jika kita tidak mahu mempelajari bahasa lain untuk mendapat ilmu.

Kemudian, bagaimana pula usaha penterjemahan? Penulisan buku, novel dll? Saya belum mengkaji secara terperinci, tetapi ingin saya nyatakan di sini bahan bacaan daripada Dewan Bahasa & Pustaka agak sukar diperolehi kerana ia tiada di kedai-kedai buku terkemuka seperti di MPH, Popular, Kinokuniya ataupun Gramedia.

Bahasa …jika satu bahasa tidak menimbulkan rasa kepentingan, tidak lagi relevan bagi sesuatu bangsa, maka jiwanya akan mendapatkan bahasa yang baharu…

P/S – Standard Guru Malaysia, hmmm adakah “standard” satu perkataan Bahasa Melayu?

1 comment:

  1. Safaju..itu namanya perluasan bahasa, bila kita memelayukan perkataan bahasa asing..apa y menjadi isu adalah apabila penggunaan bahasa asing secara total dibanggakan...sebagai bangsa melayu n bangsa malaysia adakah kita akan dianggap bangsa malaysia jika tidak dapat berbahasa sebaiknya..jangan mempersoalkan sesuatu perkara jika anda belum lagi mengkajinya..

    ReplyDelete