Tuesday, May 19, 2009

Malay dilemma

Sebenarnya saja je rasa macam nak tambahkan maklumat mengenai sejarah melayu, latarbelakang orang melayu, culture dan sebagainya. Maybe ada info yang selama ni saya sebagai org Melayu sendiri kurang arif dan x tahu kan. Jadi cubalah bertanya kepada enche Google, taiplah kat situ "Melayu" and press enter. Rasa macam nak pengsan je bila yang keluar adalah "S*x melayu", "Melayu "Bo*el", "Skandal Awek Melayu" dll yang tak sanggup nak tulis kat sini.

So cuba imagine mcm nih, foreigners yang nak tahu asal usul Melayu, sejarah, bangsa, keturunan, adab dll mengenai orang Melayu nih, sekali yang dia jumpa adalah link2 macam nih. Apa impression dia agak-agaknya ek? Tak boleh nak imagine lah. Tak cukup lagi ke dengan pandangan derang yang mengatakan Islam nih terrorist, extremist nak tambah lagi ke? Oklah, saya pon kurang berpuas hati jugak kan, maybe bangsa lain pon ntah2 lagi banyak link2 yang mengarut macam tuh. Jadi saya pon search "Cina".."India".."Caucasian" takde satu pon link yang mengarut (OK xdela cek seme..tp at least utk beberapa page awal tuh mmg xde.

Memang bukan semua orang Melayu macam tuh. Saya yakin dan pasti, ada yang cuba sedaya upaya untuk ubah nasib diri, nasib bangsa. tapi cukuplah dengan perumpamaan2 "Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga", "Seekor kerbau membawa lumpur habis semua terpalit". Tak perlu ramai pon..cukuplah "setitik" nila ataupun "seekor" kerbau, dah cukup.

Dan satu lagi yang baru keluar surat khabar arituh mengenai Mat Rempit..baru tahu sebenarnya Mat Rempit nih kt Msia je ade gejala ni rupanya..dan yang sedehnye sekali lagi ramai yg involved pon org Melayu la kn...hebat rpynya org Melayu nih..berani tuh, spi nyawa pon tergadai..berani tak bertempat. Bila suruh public speaking ke takut pulak kan. Oklah so kesimpulannya, terpaksa jugak mengata melayu wpun diri seorang melayu...maybe inilah dia yang dikatakan Malay Dilemma...

5 comments:

  1. Kat Jepun pun ada gejala Mat Rempit. Tapi mungkin tak teruk macam kat sini.

    ReplyDelete
  2. *Ic..yup..mungkin perlu kaji pula the
    WHY to that question. Kenapa berlaku
    gejala tu di Msia. Apa faktor2 yg
    involved

    *Salam wnorhaslina..thx 4 visiting
    hehe

    ReplyDelete
  3. Sarah, Google bergantung kepada carian terdahulu rakyat Malaysia menggunakan keyword "Melayu" barulah keluar page-page mengarut sebegitu. Sudah tentu bab-bab 'dalam kain' begitu akan lebih banyak di Google oleh orang Melayu menggunakan perkataan itu misalnya gabungan seks Melayu, awek Melayu dan lain-lain.

    Untuk mendapat hasil kajian lebih tepat saya sarankan cuba google dari Google France, Google India, Google Indonesia dan lain-lain, menggunakan perkataan "Malay". Kebanyakan yang keluar adalah tentang sejarah orang Melayu dan sebagainya yang lebih berfaedah.

    ReplyDelete
  4. o0o0 yes...thx 4 the tips Najibah. But it still shows yang memang org Melayu skrg nih tahap moral dah rendah. Not everyone, but sadly disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga kan.

    ReplyDelete