Tuesday, September 18, 2012

Alternatif bahan semulajadi untuk produk kosmetik

Wanita (lelaki juga) pasti mahu kelihatan cantik/kacak. Emm ok where am I going with this post? Adakah safaju sudah beralih arah dengan mengetengahkan isu kecantikan? Ohh baca habis dulu ok. Orait, so sekarang terdapat banyak produk kecantikan daripada yang asas (cleanser, krim pelembap, toner, scrub) sampai ke mascara, lipstick, syampu dan lain-lain.

Saya yakin ramai yang menjadi pengguna produk yang berada di pasaran. Namun adakah anda sedar akan kandungan bahan kimia yang berbahaya di dalam produk tersebut terutamanya jika digunakan untuk jangkamasa yang panjang.Antaranya adalah lead, bahan karsinogen dan parabens. Melihat label di belakang produk sahaja kita dapat mengetahui betapa banyaknya bahan kimia yang kita sendiri tidak ketahui .

Jadi apakah alternatifnya? Saya juga baru saja berjinak-jinak menggunakan bahan alami untuk menggantikan produk kosmetik di pasaran. Kita cuba ubah sedikit-sedikit.Lagipun bahan-bahannya amat mudah diperolehi, bahan-bahan dapur asas je.

1. Pencuci muka:

  










1 sudu kecil madu + 1 sudu besar susu/yogurt/krim + 1 sudu besar jus lemon

Campurkan, dan lumur pada muka serta bilas bersih. Madu boleh melembabkan kulit dan bersifat antibiotic. Susu dan produk tenusu yang lain dapat membuang kekotoran (minyak, debu, make up). Gunakan susu segar atau full cream milk ok. Manakala jus lemon mengandungi vitamin C  dan kerana ia bersifat asidik, ia juga dapat bertindak sebagai pemutih muka semulajadi.

2. Scrub :

  











Campurkan 1 sudu besar madu bersama 1 sudu kecil gula kastor(yg halus tuh), dan 1 sudu kecil oat.

Lumurkan dan gosokkan pada muka. Gula halus bertindak sebagai penyental semulajadi manakala oats dapat menyerap lebihan minyak pada muka.

InsyaAllah dalam post ke depan, saya kongsikan pula resepi toner dan pelembap semulajadi pula :)

3 comments:

  1. sara..sunblock semulajadi ade x?

    ReplyDelete
  2. sunblock eh, tak research habis lagi and tak pernah try sunblock natural tp cb tgk nih http://frugallysustainable.com/2012/03/a-recipe-for-natural-homemade-sunscreen/ almost every natural oil ada spf dia, tapi kena campur dgn zink oxide utk activatekan dia.boleh try hehe

    ReplyDelete
  3. oat and susu nak galakkan yg jenis mane ek ?

    ReplyDelete