Tuesday, April 5, 2011

Bahan/benda yang sudah obselete/tak valid/tak relevan

Kehidupan dalam dunia teknologi serba pantas dan laju menjadikan pelbagai bahan/benda yang dahulunya digunakan, tetapi sudah tidak relevan pada masa kini.

1. Bahan bercetak

Saya yakin ramai yang membaca suratkhabar melalui internet sahaja pada masa kini. Kajian menunjukkan penurunan dalam jumlah pembelian suratkhabar bercetak. Begitu juga dengan buku dan bahan ilmiah seperti jurnal dan artikel konferens yang boleh dibuat turun dengan mudah di internet.

Kesan positifnya adalah kita akan menuju ke arah dunia tanpa (read: kurang) kertas. Terselamatlah pokok-pokok dari ditebang dan dijadikan kertas.

2. Kamera

Siapa masih lagi menggunakan kamera yang perlu diisi dengan filem? Di sini bukan perbandingan kualiti imej yang hendak diketengahkan,tetapi mungkin kamera digital lebih mudah untuk digunakan, boleh terus lihat gambar yang diambil, tak perlu mencuci kesemua gambar.

3. Disket, kaset

Ada lagi yang menggunakan disket? Pasti digelakkan orang lain. Dengan adanya USB Pendrive yang semakin kecil dan kompak serta besar ruangannya, katakan selamat tinggal kepada disket. Kaset? apa tuh? mungkin mereka yang berumur 12 tahun ke bawah tak pernah tengok dan mengenali apa itu kaset (oo ya, melainkan kalau mereka ada melihat video music Bruno Mars - Just the way you are). Pada mereka yang masih ingat, kalau tape kaset tuh melekat pada radio, kena guna pensel untuk masukkan balik.

4. Typewriter

Bisingnya, bunyi typewriter. Kalau salah, kena taip balik.

5. Walkman

Zaman dulu-dulu sebelum wujudnya i-pod, telefon bimbit canggih dan mp3 player, semua orang teringin nak memiliki satu walkman.Serious.Sesiapa yang ada kira keren(cool) habis.


Kalau diperhatikan, kesemua bahan/benda nih obselete disebabkan oleh teknologi digital.

Hmm..apa lagi ya barang yang dah obselete masa kini? Silakan tambah

No comments:

Post a Comment