Thursday, March 24, 2011

Famous people after death - Mereka yang terkenal selepas kematian

Mereka yang terkenal di masa kini, jangan kita sangka begitu senang dan terkenal di masa hidupnya. Mereka banyak menyumbang dalam pelbagai bidang dan mungkin di masa hidup mereka sendiri tidak menyangka bahawa mereka akan menjadi begitu terkenal.

Apa yang mendorong mereka melakukan apa yang mereka lakukan walaupun tanpa sebarang pengiktirafan sewajarnya. Malah ada yang diabaikan, dicemuh, dihina, diejek kerana melakukan apa yang mereka ingin lakukan di waktu hayat mereka.

Ada istilahnya dalam B.Inggeris iaitu Postmuthouos.Mari kita lihat senarai mereka (tidak mengikut sebarang turutan keterkenalan atau kekayaan)


1. Prof. Hamka (Ahli Falsafah, Agamawam, Ulama, Sasterawan)
Tokoh agama daripada Indonesia yang terkenal bukan sahaja kerana pandangannya dalam bidang agama,tetapi merangkumi bidang sastera. Antara tokoh yang saya kagumi kerana kehebatan beliau dalam pelbagai bidang mengimbau kembali kehebatan insan-insan di zaman keemasan dan kegemilangan Islam. Beliau banyak menulis dan antara karyanya yang terkenal adalah Di bawah lambaian Kaabah, Tenggelamnya Kapal Van der Wick serta pelbagai majalah. Pernah dipenjarakan pada zaman Presiden Sukarno kerana dituduh pro-Malaysia dan kerana
pendiriannya yang tegas , selain dituduh sebagai kaum muda serta bersikap wahabi.

2. Vincent Van Gogh (Pelukis)
Antara nama terkenal jika kita memikirkan mengenai bidang lukisan dan seni.Lukisan beliau yang berbeza kerana penggunaan warna yang terang dan cerah kurang mendapat perhatian semasa hayatnya. Selepas beliau mati (membunuh diri) barulah karyanya semakin terkenal, dan kini menjadi antara lukisan paling bernilai.

3. Galileo Galilei (Ahli Saintis)
Siapa tidak mengenali beliau. Antara yang pertama untuk mengemukakan teori heliocentric iaitu
bumi mengelilingi matahari dan bukan sebaliknya (yang merupakan kepercayaan pada zaman beliau) Malangnya ia tidak diterima dan dianggap salah oleh pihak gereja, lalu beliau menjalani penyiasatan dan dikurung.

4. Imam Bukhari (Falsafah, Agamawam, Ulama)
Umum mengenalinya sebagai tokoh hadis yang terkenal. Namun ramai yang tidak mengetahui kisah hidupnya yang dibuang dari satu negeri ke satu negeri kerana disalah faham. Selepas beliau meninggal barulah orang mengenali beliau.

5. Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh (Seniman)
P.Ramlee merupakan namanya di layar. Seorang seniman agung yang hingga kini, kanak-kanak pon mengenalinya. Begitu kehebatan insan ini. Menghasilkan karya yang evergreen. Namun di akhir hayatnya, beliau disingkirkan, digelar 'benda yang sudah'(has been) dan hidup dalam keadaan yang sangat menyedihkan. Lagunya yang terakhir Air Mata di Kuala Lumpur menceritakan segalanya.

6. Emily Dickinson (Penulis)
Penulis tersohor, namun di kala hidupnya, kurang dari 12 karyanya telah diterbitkan. Dan kerana cara penulisannya yang berbeza, karyanya yang diterbitkan telah diolah dan diedit untuk disesuaikan dengan gaya penulisan pada masa itu.

7. Gregor Johann Mendel (Saintis)
Mereka yang mempelajari sains dan biologi sudah semestinya amat mengenali Mendel yang terkenal dengan eksperimen kacang pis dan teori mendelnya.Kajian beliau di zamannya tidak mendapat perhatian sewajarnya. Namun teori mendel kini menjadi teori asas penting dalam memahami konsep genetik.

Sekarang jika ditanyakan siapa yang tak kenal tokoh-tokoh yang disebutkan di atas?
Pasti jika anda tidak mengenali mereka, anda akan diketawakan. Bayangkan pula jika mereka
berputus asa, dan mengikut kata orang ramai yang tidak sehaluan dengan mereka.
Saya menganggap tokoh-tokoh ini berfikiran satu atau 2 generasi keterdepan jika dibandingkan dengan generasi semasa hayat mereka. Mereka melihat sesuatu yang sangat berbeza dan tidak mampu lagi dilihat dan difahami oleh generasinya.

Kerana itu hasil nukilan dan masterpiece , mereka tidak diterima oleh masyarakat pada masa itu. Namun dihargai generasi yang seterusnya sehingga kini.

Kesimpulan yang diperolehi adalah jangan berputus asa sekiranya apa yang dilakukan kini tidak dihargai Selagi kita percaya dengan apa yang dilakukan dan kita bersungguh melakukannya. Tidak salah berpandangan ke depan, walaupun orang lain tidak memahaminya.Dan kita juga harus berkarya, tinggalkan sesuatu untuk menjadi tanda kewujudan di dunia.

No comments:

Post a Comment