Friday, September 12, 2008

Sekularism

Uih nk sambung psl fahaman-fahaman lagi ke? Hmm..sebenanye sbb post yang dulu tuh pasal liberalism dan sosiolism berkait rapat sebenanye dengan sekularism nih. So rasa macam nk tulis psl nih pulak.Rasanya ramai yang tahu secara asas la maksud sekularism nih kan : satu ideologi bahawa urusan keduniaan - pentadbiran, politik,laws harus dipisahkan dengan urusan agama.Kirenya macam memperjuangkan hak bebas individu terhadap agama (kebebasan-liberal).So sebarang bentuk aktiviti keagamaan tuh hanya terhad pada individu serta rumah-rumah ibadah.

Holoyoake (penulis yg mule2 memperkenalkan istilah sekular nih) cakap "sekularisme bukan menyanggah Kristian tetapi tidak bergantung kepada agama itu. Ia juga tidak mempersoalkan ajaran Kristian".Holyoake berpegang kepada prinsip bahawa sekularisme dan etika sekular tidak harus menunjukkan minat terhadap persoalan keagamaan (iaitu agama itu tidak penting) dan harus membezakan ia dari ateisme.Kirenya dia nak cakap sekular is not atheism.

Dan ideologi nih pon start dr zaman enlightenment @ Europe, masa dia nak pisahkan kuasa church dan state tuh. Sbb kalau mengikut Christians, Jesus pernah cakap ""Then give to Caesar what is Caesar's, and to God what is God's".Sbb time tuh mcm timbul tanda tanya patut ke derang bayar cukai kat Caesar nih.

Dan pada zaman enlightenment nih org2 mule turn towards science dan rationalism dan berpaling daripada agama serta superstitous belief.Dekat sini pon kalau tengok, org lari dpd church tuh because of institusi keagamaan mereka sendiri.Mereka menentang science and scientist sebab berpendapat science nih bercanggah dengan religion.So memang derang bakar dan bunuh scientist nih.Gerakan yang dipanggil Roman Inquisition yang mendakwa orang-orang yang dikatakan ada ilmu sihir, witch.

Antara scientist terkenal yang didakwa adalah Galileo Galilei sebab dia percaya dengan teori heliocentrism - matahari tuh berada di tengah2 system galaxy (btollah tuh kan).

Sebab ada ayat2 dalam Bible yang bertentangan dgn teori tuh :

1. Psalm 93:1 - "the world is firmly established, it cannot be moved."
2. Psalm 104:5- "the LORD set the earth on its foundations; it can never be moved."
3. Ecclesiastes 1:5 states that "And the sun rises and sets and returns to its place,
etc."

So boleh faham la kan kenapa org menjauhkan diri dari institusi agama. Sedangkan kalau ikut, kehidupan yang merangkumi seme aspek, sains dan Islam tuh selari je, time Islam tengah gemilang tu lahirnya ramai bijak pandai, saintis yang hebat2. Islam is a way of life!

So,persoalan di sini, adakah kita nih dah menjadi sebahagian dpd sekularism nih? Kenapa ada percanggahan antara institusi keagamaan & saintis time dulu tuh?Apa akibat daripada sekularism nih? Fikirkan...

*Sumber from Wikipedia

3 comments:

  1. Ada satu malam tuu, aku ada layan satu rancangan kat Astro.. Channel E (711 kot)... Ada sorg artis hollywood dah cipta satu agama baru... Agama Sainstologi...

    Aku rasa, sainstologi ni mirip mcm sekularisme laa kot???

    ReplyDelete
  2. Utk memahami masalah-masalah sekularism nie cuba kita perati Malaysia sendirilah, seperti apa yg terjadi sekarang sebelum tuh kita berbalik pada sejarah tahun 1511 di mana kejatuhan empayar Melaka ketika itu. Sebelum kejatuhan, Islam dah kuat menusuk jiwa2 Islam..jalan2 keislaman dah wujud, politik, sosial dan segala2nya adalah Islam tetapi selepas kejatuhan Melaka, Portugis, Belanda dan Britain telah menguasai kita mereka bukan sahaja menjajah hasil bumi tetapi juga menanam pemikiran sekularism ini. Orang kata semua pemikiran sekularism ini dah menusuk jiwa2 pemimpin kita. Kalau kita perhati ramai pemerintah kita adalah pelajar2 luar negara terutama dari England. Mereka dan sebilangan besar inilah yg memerintah sampai sekarang. Maka tidak hairanlah politik Malaysia hari ini adalah 100% sekularism. Islam hanya ditempat tertentu sahaja tetapi dalam pentadbiran tidak dipratikkan sepenuhnya.

    Kita lihat apa kesan sekularism ini, di Malaysia ni cukuplah. Antaranya:
    1. Rasuah bermaharajalela. Salah guna kuasa banyak.

    2. Maksiat merata-rata.

    3. Kejadian jenayah menjadi-jadi.

    dan banyak lagi.

    Fikir-fikirlah bagaimana ini terjadi. Tepuk dada tanya iman.

    ReplyDelete
  3. setuju ngn anonymous...
    tepuk dada tanya iman...

    ReplyDelete