Wednesday, September 24, 2008

Raya oh Raya

Tak lama lagi kita semua akan menyambut hari raya, menandakan berakhirnya ramadhan dan bermulalah syawal.Don't know if it is just me, tapi macam ada something yang tak kena dengan raya tahun nih. Tak meriah, no raya spirit...nape ek? Iklan pon tak macam dulu, dah xde lampu kelip2 n ketupat tuh, nak shopping lagi la xde mood.

Mungkin disebabkan pergolakan ekonomi dan politik yang semakin hebat melanda mengusutkan fikiran,menggoncangkan jiwa dan menghilangkan mood raya. Ataupun mungkin bukan tahun nih je kot, maybe sejak a few years back pon tak rasa meriah. Tak rasa bersemangat. Yelah, dulu buat kuih, rendang, ketupat gotong royong satu famili, saling hantar dan membalas kad raya,... Tapi sekarang nih kuih pon kuih beli je,rendang pon katering, ketupat daripada daun kelapa dah moden, jadi ketupat plastik.Dulu hanta kad raya, sekarang main SMS je hehe.

Supposednye teknologi dan kemodenan tuh macam memudahkan dan merapatkan lagi hubungan kan dengan adanye telefon,internet,dll, tapi nih macam makin menjauhkan hubungan tuh. Membuatkan orang semakin individualized.Macam pagi raye pon after solat raye, balik rumah dah trus tuka baju raye tuh..tengok TV.

Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain,
dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu (An-Nisa 4,176)

Ataupun sebenarnya kita tak faham pengertian raye tuh? Raye = makan-makan .Atau pon sebab kita dh berjaya puase sebulan, so celebrate dengan raya sbb kita dah menang. Tapi kalau fikir balik, menang ape sebenarnya? Melihat kepada keadaan sekarang nih, mungkin dari segi bilangan, umat Islam tuh ramai, agama yang teramai penganutnya di dunia (Vatican newspaper, 2008 - mereka cakap Islam ramai sebab org Islam ada ramai anak) .Tapi yang dibom, yang dibunuh, yang dihina, dikeji, yang dirampas haknya tuh seme umat Islam kan? Macamana tuh?

Kadang-kadang rasa mcm segan..malu menyambut raya, membesarkan Allah dengan bertakbir, tapi dalam keadaan macam nih. Keadaan umat Islam yang lemah dan tak bersatu. Walaupun kita di sini masih bernasib baik, tapi macamana yang lain, kita bersuka ria, sedang saudara kita...

"Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Tidak ada tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar,Allah Masa Besar dan bagi Allah segala puji-pujian.”

“Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar sebesar-besarnya, Alhamdulillah (segala puji bagi Allah) sebanyak-banyaknya, Maha Suci Allah pagi dan petang.”

“Tiada tuhan melainkan Allah, kami tidak menyembah kecuali kepada-Nya, dengan ikhlas untuk agama (Islam), walaupun dibenci oleh golongan kafir.”

“Tiada tuhan melainkan Allah yang Esa yang benar janji-Nya, yang menolong hamba-Nya, yang memuliakan tentera-tentera-Nya (tentera Muslimin) dengan mengalahkan tentera Ahzab dengan keesaan-Nya.”

“Tiada tuhan melainkan Allah yang Maha Besar, Allah yang Maha Besar dan milik Allah-lah segala puji-pujian.”

Kalau ikut itu kemenangan umat terdahulu, zaman Rasulullah dulu, memang Islam tuh menang. Tapi sekarang nih,tak taulah nak cakap macamana ...

Itu adalah umat yang lalu; baginya apa yang telah diusahakannya dan bagimu apa yang sudah kamu usahakan, dan kamu tidak akan diminta pertanggungan jawab tentang apa yang telah mereka kerjakan. (Al-Baqarah 2,134)

Dan kalau perasan, waktu azan sehari2 takbir yang dilaungkan adalah 2 kali Allahuakbar Allahakbar!, tapi time raye 3 kali kan? Allahuakbar...Allahuakbar..Allahuakbar!. Kenapa ek? Ape signifikannye?

Hmm...Aidilfitri, membawa makna kembalinya manusia tuh kepada fitrah, kepada landasan sebenar, kepada keadaan yang suci murni seperti bayi baru dilahirkan, besar ertinya tuh.

Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (Ar-Ruum 30,30).

Jadi kat sini saya mahu ambil kesempatan, selamat hari raya aidilfitri! hari kemenangan, kembalinya manusia kepada fitrah Allah...same2 kita mencari kemenangan tersebut..create our own history!

2 comments: