Friday, September 19, 2008

Manusia berasal dari monyet?

Aik? pasal fahaman lagi? hehe. Ntah..rasa mcm menarik nak share mengenai fahaman2 nih.Membuatkan kita berfikir apa sebenarnya yang fahaman-fahaman nih nak buktikan? Sebut je pasal Darwinism, mesti terfikir teori yang mengatakan manusia nih berasal monyet. So ape teori nih sebenarnya?

Ok, so teori evolusi Darwin nih mengatakan bahawa semua benda hidup adalah berkaitan dan berasal dari leluhur moyang yang sama.Perkembangan benda hidup daripada benda bukan hidup berlaku secara semulajadi (natural selection) dan bergantung kepada kemandirian untuk hidup atau "survival of the fittest", yang kuat akan menang, terus hidup dan yang lemah akan kalah.(Hmm..macam liberalism ek...mcm communism pon ade jugak tuh, racism, facism - fahaman-fahaman yang timbul akibat daripada satu teori nih).Dan yang plg penting, teori nih materialist (bukan materialistik ok..lain tuh). Materialist ni percaya yang seme mende perlu ada jasad, berjisim (matter). So dh sah2they don't believe in roh dan termasuklah menafikan kewujudan Tuhan.So this fahaman, bukan setakat sains, biologi je...die memang mengubah macamana pemikiran dah pemahaman manusia tuh

Jadi,kalau kita tengok kat dunia nih kan,diri sendiri sebagai manusia ,binatang ,tumbuhan,hasil galian, dan segala-galanya. Logik ke kalau seme mende nih berlaku secara tiba-tiba (by chance)? Memang betul, kehebatan sains dan teknologi masa kini membolehkan manusia tuh "play god". Contoh dalam penciptaan bayi tabung uji, kita bole pilih ciri-ciri baby yang kita nak,dalam bidang bioteknologi, kita boleh menggabungkan spesis-spesis tumbuhan (kacuk) menjadi satu spesis lain yang lebih hebat dan macam-macam la kan. But science does not deny the existence of god. Sepatutnya dengan kajian dan pengetahuan yang lebih mendalam, ia membawa kita lebih hampir kepada Dia.

Macam penciptaan baby tadi, tak terfikir ke betapa unik dan kompleksnya ciptaan Dia yang sekecil2 sperma, ovum, DNA? Dan daripada sekecil2 sel tuh, boleh membesar, berkembang jadi manusia! Sistem dalam badan manusia tuh, organ-organ - telinga, mata, hati dan lain-lain boleh jadi secara sendiri? Kalau penciptaan tumbuhan pulak, daripada sekecik-kecik benih, boleh jadi sebesar-besar pokok sendiri?

Rasanya bukti paling jelas, kalau teori evolusi nih betul, mana fosil-fosil perantaraan bagi setiap spesis? Tak ada. Sekarang nih tak nampak pulak mende-mende hidup berevolusi.Contohlah, evolutionist ada mengatakan hidupan di darat berasal daripada air. ok contoh hidupan air, ikan kan. So dari ikan, tiba-tiba dia naik ke darat, then develop paru-paru sendiri utk hidup kat darat. Rasanye sejuta tahun pun, ikan tetap ikan.Tak ada pon jumpa fosil half fish/half reptile atau half reptile/half bird ke.

Pengubahsuaian mengikut sesuatu persekitaran tuh ada, tapi tuh bukanlah evolusi. Contoh, manusia yang hidup atas bukit (high altitude) ada kapasiti paru-paru yang lebih besar berbanding manusia yang hidup pada sea level. That is called adaptation not evolution. Manusia tetap manusia.Hidupan dan benda lain pon sama jugak.Nih kehidupan realiti, bukan tv series heroes (evolved human, transformed into so called super human, with super power merepek la but still, tengok jugak hehe).Lepas tuh, macam contoh kereta ke,komputer ke, henset ke,rumah ke, logik tak kalau jadi by chance? Kita lambakkan je seme bahan-bahan dia, lepas tuh jadilah seme benda tuh? Sedangkan seme benda tuh pun perlu dibuat, perlu dicipta, so apatah lagi manusia yang mencipta benda-benda tuh,kita pun diciptakan oleh yang Maha Pencipta.

Banyak lagi la sebenarnya kalau nak cerita, tapi nanti panjang pulak kan. Memang mostly kita menolak teori nih (nama pon teori). Tapi, akibat daripada teori tuh yang dah mengaburi ramai orang yang "bijak pandai". Yelah, dalam media pon diwar-warkan psl evolusi. Kita take for granted sebenarnya penciptaan diri kita sendiri dan juga benda-benda lain. So, teori nih diadakan untuk apa sebenanya? sampai utk cover line siap ade neo-darwinsm lah, punctuated equilibrium? (hehe nih kene cari sendiri ek, tanya Mr. Google ;P) Akibat dari teori nih? Fikirkan...

Sumber :
http://www.darwins-theory-of-evolution.com
wikipedia
Harun Yahya books

1 comment:

  1. al-baqarah/65-Dan sesungguhnya telah kamu ketahui orang-orang yang melanggar diantaramu pada hari Sabtu,lalu Kami berfirman kepada mereka: "Jadilah kamu kera yang hina".

    hmm..maybe dulu pon dah byk kera..tapi allah tambahkan lagi spesis2 kera nih..bila derang menangkap ikan lg ari sabtu,walaupon dilarang..

    maybe org2 yg mengambil pelajaran dr ayat nih yg start "saturday night fever" malam dimana semua org leh enjoy..leh cucuk2 langit..leh mabuk2..leh khayal2..leh raba2..leh rogol2..leh mabuk pastu langgar orang..dan kalo x caya pergilaa tengok sendiri..dan nampakkan sendiri.

    manusia berasal dr monyet or monyet berasal dr manusia?
    maybe u got something there.

    to know and to learn..it's a "gift"

    ReplyDelete