Monday, July 7, 2008

Kaum terdahulu

Kali nih nak citer psl kaum terdahulu, bangsa terdahulu, orang-orang yang telah wujud kat muka bumi nih before kita. Dulu tak adalah minat sangat kan pasal sejarah nih tapi ntah la, sekarang nih rasa mcm kita patut kaji pasal mereka nih untuk tau pasal mereka, ambik pelajaran dari mereka. Mesti ada sebab nape derang nih ade dan apsal pulak derang dah takde sekarang kan, dh dibinasakan.

Kalau fikir sekali imbas, mesti ingat kaum-kaum terdahulu nih macam yang duduk dalam gua, pakai baju tah pape, makan pon tah pape kn, kirenye tak ada ketamadunan la kan sebab orang zaman dulu…kita zaman sekarang nih yela, hebat, canggih, moden, ade kereta, rumah besar2, dan maju.

Tapi kita kene ingat, orang zaman dulu nih pon hebat. Kaum Aad, kaum Thamud. Ingat tak hebat ke?

6. Apakah kamu tidak memperhatikan bagaimana Tuhanmu berbuat terhadap kaum 'Aad?
7. (yaitu) penduduk Iram yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi
8. yang belum pernah dibangun (suatu kota) seperti itu, di negeri-negeri lain,
9. dan kaum Tsamud yang memotong batu-batu besar di lembah
10. dan kaum Fir'aun yang mempunyai pasak-pasak (tentara yang banyak),
11. yang berbuat sewenang-wenang dalam negeri,
12. lalu mereka berbuat banyak kerusakan dalam negeri itu,
13. karena itu Tuhanmu menimpakan kepada mereka cemeti azab
14. sesungguhnya Tuhanmu benar-benar mengawasi.

(89:6-14)


Pernah tak terfikir kat mana tempat kaum2 nih? Hoho tuh pasal la try search kn..so nih la die nk dishare bersama.

So, first kita tengok dekat mana tempat kaum Aad nih kan. Masa first2 try cari tuh, mat saleh nih yang memang minat mengkaji pasal orang-orang arab terbaca pasal kaum Aad nih and mula mengkaji. Dengan bantuan NASA, guna satellite terjumpa la kawasan kaum Aad nih di bawah timbunan pasir 10m. Tapi still boleh nampak la kan dia nye tiang-tiang yang tinggi tuh






Nih dekat Petra, Jordan. Memang salah satu daripada 7 wonders of the world.






Memang dikatakan nih la peninggalan kaum Tsamud yang mahir memotong dan mengukir pada gunung-gunung nih.Canggih ek? Mcm mn die bole ukir tuh? Hebat teknologi yang mereka guna. Rasa-rasanya, kalau zaman sekarang nih pon, termampu ke kita nak buat kediaman, pejabat daripada gunung?

Tapi ini lah yang nak ditunjukkan, walau sehebat, secanggih mana manusia tuh, kalau buat sesuka hati je, tak mahu ikut dan jalankan apa yang telah diperintahkan oleh Allah tuh, tunggu jelah akibat dari perbuatan manusia tuh sendiri. So kita fikir balik, adakah kita termasuk golongan manusia yang berbuat kerosakan tuh, yang berbuat sewenang-wenang dan tak nak ikut perintah?

Nih pon just sempat kaji 2 kaum nih je dulu, kalau ikut banyak lagi kaum lain. Kaum nabi Nuh, kaum Firaun tuh, kaum Saba’ dan pelbagai lagi lah. Ada yang kita still boleh tengok peninggalan dia, ada yang terus tak ada langsung. Jangan sampai kaum kita pulak ditimpakan azab dan dikaji satu hari nanti oleh kaum-kaum selepas kita, sebab kita ingkar pada perintahNya.
Kalau sekarang nih orang kagum dengan Petra nih, dengan piramid sampai buat orang berfikir kan , macamana derang buat nih, jangan sampai kaum-kaum akan datang pulak kagum dengan KLCC twin towers, KL tower and derang pulak tanya, camne derang dulu buat bangunan nih ek…..

Apakah mereka tidak memperhatikan berapa banyak generasi yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (generasi itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, yaitu keteguhan yang belum pernah Kami berikan kepadamu, dan Kami curahkan hujan yang lebat atas mereka dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka karena dosa mereka sendiri, dan Kami ciptakan sesudah mereka generasi yang lain (6:6)










2 comments:

  1. citer pasal kaum tasaday (mengikut buku teks sejarah form 5) xde ke? hehe

    ReplyDelete
  2. ade dokumentari kt discovery ke nat geo aritu.. mention... bangunan moden skrg ni.. mudah nk runtuh kalo x maintain. sbb dibuat dari kaca2 dan bata yg boleh dirosakkan oleh nature. cume mount rushmore je yg mungkin akan bertahan paling lama antara binaan yg tinggal ni. wallahualam

    ReplyDelete