Sunday, March 13, 2011

Barang kini tidak berkualiti?

Saya pasti saya tidak bersendirian dalam isu ini. Henset yang baru digunakan selama setahun dah rosak, laptop yang baru dibeli beberapa bulan lepas dan mula meragam dan tidak boleh dibuka, peti sejuk yang baru dibeli dah mula tak sejuk . Itu contoh barang elektrik. Kalau perabot pula, sofa baru beli beberapa bulan dan melendut,dan tak gebu, duduk dah terasa kayunya, kerusi dan almari patah dan tidak kukuh. Kalau kereta pula, tak sempat nak sekali servis dan mula meragam dan 1001 lagi contoh yang boleh diberi. Anda sendiri boleh buatkan satu senarai yang barangkali panjangnya berjela.

Isunya kenapa? Kenapa barang sekarang mudah sangat rosak, tidak berkualiti? Jika dibandingkan dengan barangan 15-20 tahun lalu, memang berbeza. Mungkin jika 30-40 tahun dahulu lagilah berbeza kerana ia tahan lama! Teringatkan televisyen dan mesin basuh yang ada di rumah, dibeli kira-kira 15 tahun dahulu baru sahaja rosak. Memang logik la kan, kira kalau barang elektrik tuh kalau 10 tahun jangkamasa guna yang cukup bagus. Sama juga dengan barangan lain seperti perabot.Cuba tanyakan ibu bapa anda, berapa lama tahannya perabot-perabot dulu.

Kesimpulannya adalah ia berlaku kerana sikap tamak-kapitalis.Walaupun sekadar kesimpulan sendiri, tapi saya rasa ada kebenarannya. Iyalah cuba bayangkan jika satu-satu barangan tuh dibuat bertahan selama 10 tahun. Maka pengguna yang ingin menggantikan barangan itu pun hanya membeli 10 tahun sekali sahaja. Tapi di zaman kapitalis ni, cuba fikirkan berapa kali kita menukar barangan tak kiralah perabot ke barang elektronik ke. Bukan nak diikutkan trend pon, misalnya henset yang makin canggih so nak bertukar ganti, ataupun laptop yang makin bagus speknya. Kalau diikutkan trend macam tuh, makin rancaklah bertukar. Tapi ni boleh kata terpaksa juga beli sebab barang tuh dah rosak. Warranty pon selalunya setahun je. Jadi, sebagai pengguna, pastikan kebarangkalian untuk membeli barangan yang kurang berkualiti tu rendah. Perhatikan barang tersebut, buat tinjauan, pilih dengan bijak.

1 comment: