Thursday, June 3, 2010

Anak-anak di sana sini

Blog yang telah diabaikan beberapa bulan terasa ingin dibuka kembali. Sungguh, memang niatnya ingin ditutup sahaja, namun perasaan untuk menulis semakin menebal pula. Menulis itu satu cerita, untuk istiqamah itu sangat sukar rupanya.

Bila dibuka sahaja surat khabar, maka tiadalah cerita lain melainkan kes buang bayi. Mana bayi yang bernasib baik, hidup lagi, yang tidak bernasib baik? Ada yang ditanam, ada yang ditinggalkan dalam kotak, ada yang dibuang dalam tong sampah, ada yang dicampak ke dalam longkang. Begitu mudahnya! Dosa pertama sudah dibuat, disusuli pula dosa kedua…Jikalau mereka dapat berbicara…”Apa dosa kami ibu, apa dosa kami ayah?. Baru sahaja kami hendak mengenali dunia, baru sahaja kami ingin mencelikkan mata. Mengapa kami dibuang? Mengapa kami dibunuh? Kami inilah pewaris bangsa, kami inilah generasi penerus . Kami ingin berbakti pada agama, negara dan bangsa. Namun tidak! Kami tidak diberi peluang. Kejamnya!”

Selak helaian yang lain,dihidangkan pula kisah perang yang tiada kesudahan di Semenanjung Gaza. Muak, jenuh, lelah, bagaikan sudah lali telinga mendengar berita-berita sebegitu. Apatah lagi bila mendengar yang menjadi mangsa adalah orang-orang tua, wanita dan juga kanak-kanak. Bayangkan suara isi hati mereka merintih… “Apa yang telah kami lakukan? Kami tidak mengerti. Mengapa mereka ingin menyakiti kami? Kami tidak mengerti mengapa ada rakan-rakan kami dibunuh dan ditembak? Kami tidak faham, mengapa ibu dan ayah kami sudah tiada di sisi? Mengapa negara, tanahair kami dibom? Apa yang mereka inginkan?”

Itu belum lagi kisah anak-anak kecil yang kebuluran di Afrika, kisah anak-anak yang mengemis di jalanan, kisah anak-anak yang dipaksa melacur, kisah anak-anak yang didera, sampai mati!…Ada pula anak-anak yang mungkin dijaga makan minumnya dan pakainya, namun dibiarkan pula melepak di sana sini dan merempit di jalanan. Keluar, balik rumah tak tentu masa. Makin mudahlah orang-orang berniat jahat mengambil kesempatan, kemudian siapa perlu disalahkan? Siapa yang patut bertanggungjawab? Tak kurang juga kisah “haruan makan anak”, “harapkan pagar, pagar makan padi”. Anak sendiri, kenapa diperlakukan begitu?

Kesimpulan yang dapat dibuat di sini, dalam mana-mana situasi, anak-anak yang tidak bersalah dan yang belum memahami apa yang terjadi itu menjadi mangsa. Jika aset penting negara tidak dijaga, maka tidak hairanlah jika anak-anak membesar dengan perasaan marah, perasaan takut, tidak mengenali jati diri, perasaan tidak peduli. Sedang kita sibuk mencari punca mengapa nilai-nilai murni semakin luntur, fikir-fikirkan adakah penerus generasi akan datang ini terbela? Jika anak-anak sendiri tak terjaga dan terbela, mungkin tak perlulah difikirkan mengenai sifat kemanusiaan.

Jangan biarkan mereka(baca:generasi akan datang) ini menanggung derita akibat kesalahan dan kesilapan yang kita lakukan (baca: generasi sekarang) . Mereka amanah yang besar, yang diberikan untuk dijaga, kerana bila sampai waktunya siapa lagi yang boleh diharapkan , kepada siapa lagi patut kita wariskan bumi ini…

No comments:

Post a Comment