Thursday, January 22, 2009

Kisah robot ~ chekukukeke (sound effect from transformers)

Bila sebut pasal robot, kita akan terfikir mengenai mende elektronik yang canggih la kan. Aaa macam ASIMO ke...ataupun robot2 yang menjalankan kerja-kerja dalam kilang tuh, computerized, programmed utk membuat tugasnya..canggih, dan berteknologi tinggi dan moden. Tapi, tau tak yang robot nih sebenanya dah lama dah ada..bkn skrg nih je. Baru tau jugak after tgk Discovery Channel (I love the whole world! Boom-de-ah-da..erk..damn this advertisement makes me wanna sing along huhu). Anyway dalam post nih nak bagi info sedikit sebanyak mengenai ancient robots nih.

1. Dalam 4BC mcm tuh, seorang pakar matematik Greek telah membuat model burung "the pigeon" yg beroperasi menggunakan wap.

2. 2000 tahun dahulu Hero dari Alexandria, Greek telah bangunkan satu mesin beroda 3(ala-ala kereta mini cmtuh) yang bergerak ikut cara mesin tersebut diprogramkan (mind you,program dengan gunakan tali2 tau..how cool is that?)

3. Al-Jazari pernah membangunkan beberapa mesin automatik, termasuk peralatan dapur (just imagine blender ke..coffee maker ke juicer ke hehe) , mesin muzik yang dijanakan oleh air dan robot humanoid berprogram (ala-ala robot yang memainkan alat muzik untuk entertain ppl) pada 1206.

4. Then, around 1495 Leonardo Da Vinci pulak sketch plan utk bangunkan humanoid robot. Tapi tak sempat buat kot.Anyhow, dia pernah buat satu robot berbentuk singa yang bergerak sendiri dan bangun, lps tuh present bunga pada King of France.

5. Jacques de Vaucanson (around 1700an) telah membuat mesin bersaiz sebenar - pemain seruling, pemain pipe dan itik.

6. Around 1800, Tanaka aka Japan's Edison mencipta mainan yang kompleks. Antaranya robot yang boleh menghidangkan teh, dan yang menulis huruf abjad Jepun (kanji).

So kesimpulannya, robot nih dah lama je ada. Nak cakap ancient pon, tak tahulah, sebab time tuh sebenanya moden je, but in their own way. Antara researcher yang buat kajian mengenai robot2 nih mengatakan cara orang2 dulu nih memprogramkan robot2 time tuh ala2 mcm computer programming sekarang nih. Bezanya adalah method, kaedah..tapi konsepnya sama. Kalau dulu gunakan tali dan gear, tapi sekarang nih guna cip la kan. Imagine tak guna bateri, elektrik. Time tuh memang mekanisme untuk gerakkan mesin guna tali, gear, wap, air dan tekanan. Dan ada yang cuba bangunkan balik robot2 lama nih, dan diakui memang susah. Jadi apa motif nak diceritakan kisah2 robot nih? Hmmm...jangan anggap orang dulu kuno? Or jangan anggap diri sendiri hebat sangat? It works either way hoho. Untuk gambar2 robot dulu2 yang menarik silalah tengok sites nih ya :

http://julianbury.com/news/files/20070704/The%20programmable%20robot%20of%20ancient%20Greece.php

http://cabinet-of-wonders.blogspot.com/2007/07/automata-in-ancient-world.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Robot

No comments:

Post a Comment