Sunday, November 9, 2008

Time for change?

Sebenarnya nak tulis mengenai ketamadunan ataupun saya lebih suka hendak menggunakan perkataan peradaban manusia, tapi research saya habis burn bersama laptop yg rosak. So tunggulah ya. For the time being, saya ingin berkongsi mengenai topik yang hangat sekarang nih, the new US president.

So, rakyat US dh memilih Obama sebagai presiden Amerika yang baharu. The first african american to become the US president. Satu pencapaian yang besar, yang mungkin kalau difikir-fikir will never ever happen. Impossible! Tapi Obama dah pon membuktikan that nothing is impossible in this world. Kalau dilihat pada percentage penduduk(demographics from wikipedia), bilangan penduduk african-american adalah sebanyak 13.4% sahaja!

Mungkin disebabkan konflik ekonomi menyebabkan rakyat bersatu hati memilih pemimpin
yang boleh menyelamatkan mereka, solve the economic problem, be their saviour. Kirenye kehendak rakyat amerika untuk berubah dah melebihi batasan racism yang wujud antara kaum - caucasians, african-american, hispanic dan lain-lain.

Yang terkini, Ford rugi $129M pada suku ketiga dan $7.7 Billion in cash, General Motors, GM kerugian $4.2 billion serta almost out of cash, beberapa banks yang bakal bankrup dan unemployment rate yang makin meningkat (14 year high - 6.1%). Dan actually pakar ekonomi pon meramalkan ape sahaja tindakan yang dibuat sekarang, tidak akan memberikan kesan sekurang-kurangnya sehingga 2010.

Jadi, mungkin atas dasar ini, bukan sahaja americans, malahan satu dunia meletakkan harapan kepada Obama untuk membawa perubahan kepada dunia. Selain daripada krisis ekonomi, tugas yang menanti Obama bukanlah satu tugas yang mudah. Peperangan di Iraq, isu nuklear di Iran dan Korea Utara, perdamaian antara palestin dan israel dan lain-lain lagi. Namun semua bersikap positif dan mengharapkan yang terbaik.

Saya tidak mahu komen lebih mengenai pengharapan dan pandangan terhadap kemampuan Obama menyelesaikan masalah-masalah yang menanti.Tunggu dan lihat. Dengan perlantikan Rahm Emanuel sebagai Chief of Staff dan calon-calon bakal treasury secretary US yang merupakan golongan yang kecil, tapi sangat berpengaruh di US dan dunia - jewish , dan juga ucapannya mengenai isu nuklear di di iran...hmmm....

5 comments:

  1. erm...mungkin betul dia seorang hero..dan mungkin dia hanya akan dijadikan seekor "kambing hitam" yang akan dipersalahkan atas semua permasalahan yg sudah wujud..dan dipertanggungjawabkan sebagai penyelesai masalah..berjaya atau tidak..itu bergantung kepada obama tu sendiri..dan bagi aku..harapan yg diberi setinggi gunung..tetapi masalahnya setinggi langit..kemampuannya akan benar2 diuji..maybe kalo dia x berjaya..there is "history" that called "black man can't do anything..we made a big mistake by choosing him to be our president"...dan akan menyebabkan racism semakin menebal..semua dipersalahkan pada dia.. world war maybe?economic crisis yg lebih teruk?just an opinion..he must be a hero to make this speculation wrong..to prove himself as a new "world leader"

    dan janganlaa berharap sangat..kita x perlukan hero utk selamatkan diri sendiri..jadilah hero utk diri sendiri!!

    ReplyDelete
  2. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. (5/51)

    Dan Kami hendak memberi karunia kepada orang-orang yang tertindas di bumi itu dan hendak menjadikan mereka pemimpin dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi bumi. (28/5)

    :)

    ReplyDelete
  3. Yup, mengapa perlu mengharap pada orang lain, kita sendiri perlu mengubah, perlu menyelamatkan diri kita, kaum kita.

    Kalau fikir2 pon siapa yang hendak diharapkan?

    Denis Waitley: "There are two primary choices in life; to accept conditions as they exist, or accept the responsibility for changing them"

    ReplyDelete
  4. para pelobi pelobi di white house yg sebenarnya menggerakkan dasar dasar amerika...

    ReplyDelete
  5. "i'm starting with the man in the mirror" - Man In The Mirror, MJ

    ReplyDelete